tag:blogger.com,1999:blog-4396798020320516604.post4847441188102878635..comments2023-06-28T08:06:35.277-04:00Comments on رها: چه کسی از «فمنیسم ایرانی» میترسد؟ Unknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4396798020320516604.post-56307517715278392242014-11-17T13:09:10.519-05:002014-11-17T13:09:10.519-05:00سوال بهتر این است که "فمینیسم ایرانی چه اهمی...سوال بهتر این است که "فمینیسم ایرانی چه اهمیتی دارد؟" شاید جوابش هم این است که "نه چندان زیاد!"Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4396798020320516604.post-63797706511124439262013-02-20T13:56:40.821-05:002013-02-20T13:56:40.821-05:00فکر کنم یه سوء تفاهمی پیش اومد که البته اشتباه از ...فکر کنم یه سوء تفاهمی پیش اومد که البته اشتباه از من بود. شما از عبارت "فمینیسم ایرانی" (با تکیه روی گیومه) استفاده کردید و از کم و کیفش پرسیده بودید. من منظورم فمینیسم ایرانی بود، به معنای فمینیسم حاضر در ایران که "فمینیسم ایرانی" هم میتونه زیر مجموعش باشه. منتها توی خط آخر یادم رفت گیومه بذارم. ببخشید.<br />شما درست میگید ایران از این نظر جنبش قدرتمندی نداشته که بخواد طرف خصومت قرار بگیره اما مساله اینه که صدایی که از فمینیسم در ایران بلند می شود (حداقل در فضای مجازی دارای آزادی نسبی) از دید من (نظر شخصی،بدون بررسی) ضد مرد است تا برابری طلب. تاکید می کنم صدای غالب چنین است، اینکه آیا با واقعیت مطابقت دارد یا خیر بحث من نیست. حتی می پذیرم جامعه مرد سالار بخواهد برای ماهی گرفتن از آب گل آلود این صدا را عمدا رله کند. اما واقعیت فعلی این است که مثلا تلاش برای مبارزه ضد حذف دختران از رشته های دانشگاهی بازتاب کمی در فضای مجازی دارد تا جمله خانم صدر. پس غیر منطقی نیست که مخاطب این فضا بیشتر موقعیت را ضد مرد ببیند تا برابری طلب و ضد تبعیض. و خوب این رو هم باید بگم که ضد مرد بودن اگر در جهت رسیدن به برابری و شکستن صدای حاکم باشه ارزشمنده تا صرف ضد مرد بودن. فمینیسم ایرانی (بدون گیومه) از نظر من ناظر به همین صدای غالبه نه یک عقبه فکری محکم، که اگر هم باشه من اطلاعاتی ندارم که بخواهم در نفی یا اثباتش نظر بدم.<br />منظورم از جرجیس هم تلقی ضد زن از آهنگ پریود بود از طرف شما. از اون بدتر جمله "در شعری که مضمونش هیچ ربطی به زنانگی و یا تبعیض علیه زنان ندارد جای سوال دارد". راستش این جدا کردن، اینکه از پریود فقط میشه در متنی راجع به تبعیض علیه زنان صحبت کرد، یه جور حکم کلیه تو مایه های همون جمله خانم صدر. یه جور مرد ستیزی بی منطق که هیچ رلی توی برابری طلبی بازی نمی کنه. تلقی شما از این کلمه اونهم توی شعری که کانتکسش به شکل واضحی چیز دیگه ایه که به سختی میشه تلقی شما رو ازش بیرون کشید به نظرم جرجیسه. البته توی کامنت متن قبلی هم گفتم: از حیث نظری هیچ دلیلی نمی تونم بیارم که این ضد زن نیست، اصلا.antarBlootihttp://antarblooti.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4396798020320516604.post-81968761234783639912013-02-20T11:36:37.461-05:002013-02-20T11:36:37.461-05:00در پاسخ به بخش اول سوال باید بگم که از جمله دلایل ...در پاسخ به بخش اول سوال باید بگم که از جمله دلایل این پست انتقادات نه لزوما به پست قبلی من بلکه به فمنیستهایی بود که در این مورد نظری داده بودند و البته هنگام نوشتنش نمونه های قبلی چنین برخوردهایی را هم در نظر داشتم. <br />من در این پست خاص درست است به تاریخچه موج دوم فمنیسم اشاره کرده ام ولی در اصل تلاشی بود برای فهمیدن آنچه که در فضای ایرانی اتفاق میفتد. خانم صدر را که شما در این مثال اورده اید از جمله همان فمنیستهای اتفاقا پراگماتیستی بوده است که در حدود ده دهه تلاشش در فضای جنبش زنان در ایران و فمنیسم از جمله دستاوردهایی قابل توجهی را که باز هم شما به آن اشاره کرده اید در کارنامه اش دارد و ازجمله نجات زنان بسیاری از خطر سنگسار. دیگر اینکه شخصا فکر نمیکنم صرف یک مقاله بتواند وجه غالب یک نگاه فمنیستی شود به دیگر وجوهش. منظورتان را هم نفهمیدم از جرجیسی که من انتخاب کردم. و کاملا با حرف شما موافقم که نمیتوان همه گروههای فمنیستی را تحت یک عنوان واحد آورد و البته اصل سوال من در این نگاه آن بود که این عنوان واحد اصلا چیست و از کجا آمده است؟ اگر برداشتم از جواب شما درست باشد نمونه مقاله من و مقاله خانم صدر از مصادیق این نوع فمنیسم ایرانی است به دلیل اینکه یک نگاه «افراطی» دارد. ولی دقیقا شما نگفته اید که مصادیق این نگاه افراطی چیست و منظور شما از دیدگاه مضحک دقیقا چیست. و اینکه چقدر این نگاه به قول شما «افراطی» وجه غالب «فمنیسم ایرانی» است. و اصلا این وجه ایرانی بودن چه چیزی را تعریف میکند. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06392776515548058598noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4396798020320516604.post-22789628035522895632013-02-20T10:15:45.513-05:002013-02-20T10:15:45.513-05:00چون آدرس واضحی ندارید که آیا این پست به انتقادات ب...چون آدرس واضحی ندارید که آیا این پست به انتقادات بعد از پست قبلی ربطی داره یا نه ازش میگذرم.<br />اما فمینیسم بعنوان یک پرسپکتیو می تونه شامل یک طیف باشه .مثلا مثل پست مدرنیسم که نوع افراطیش (نمی دونم افراطی صفت درستی هست یا نه) به یک نسبی گرایی ویرانگر تبدیل میشه، فمینیسم هم اگر به سمت سر انتهایی این طیف بره نتایج خوبی نداره. شما به نمونه هایی اشاره کردید که نه تنها در زمینه حقوق زنان نتایج درخشانی داشتند بلکه بعدها ادامه همین تفکر بسمت احقاق حقوق اقلیت ها رفت و فراتر از زنان در سراسر جامعه مثمر ثمر واقع شدند. اما بوده اند نظریات افراطی که بعضا دیدگاههای مضحکی هم مطرح کرده اند، مثل اینکه برابری جنسیتی بدست نمیاد مگر اینکه مردان هم باردار بشند یا ... <br />در سطح جهان نمی دونم کدام صدا غالب بوده اما در ایران علیرغم اینکه زحمات زیادی از سوی طیفی از فمینیست ه(به زعم من پراگماتیک) که قطعا نتایجی هم داشته ، صدای غالب در دست همون افراطیون بوده. یکی دو سال پیش بود که خانوم صدر اون عبارت مشعشع "بمن نگویید می توان مرد شد بدون اینکه خشونتی نسبت به زنی روا داشت" (نقل به مضمون) از همین نوعه. یا همین نوشته قبلی شما که بین اینهمه پیغمبر جرجیس رو انتخاب کردید. به نظرم یه ذره سخته که این دست اظهارات رو با اقداماتی مثل کمپین یک میلیون امضا توی یک سبد گذاشت و به همش گفت فمینیسم ایرانی.antarBlootihttp://antarblooti.blogspot.com/noreply@blogger.com