۱۳۸۵ دی ۱۸, دوشنبه

مدارس دخترانه

مدارس دخترونه تو تهران و شهرهای دیگه از اوایل قرن بیستم به وجود اومدن و کم کم زیاد شدن. از همون اوایل یکی از مشکلاتشون مخالفت بعضی از مذهبی ها با مدارس دخترانه بود که میگفتن باعث میشه دخترا نجابت و عفتشون رو از دست بدن. از معروفترین مخالفهای مدارس دخترونه شیخ فضل الله نوری بود که از اساس با مدرنیته مخالف بود ( یاد استاد ترم اولمون تو مطالعات زنان دانشگاه تهران می افتم اونم کلی با تجدد مشکل داشت). شیخ فضل الله نوری توی یه نامه ای به نام "اگاهی برادران مسلمان" مروجان مدرنیته رو متهم میکنه که " مصرف مشروبات الکلی رو ترویج میکنن، روسپیگری رو رونق میدن، برای زنها مدرسه میسازن و پولی رو که باید خرج برنامه های مذهبی بشه رو صرف ساختن کارخونه، جاده، راه آهن و برنامه های خارجی [غربی] میکنن" و فتوا میده که " ساختن مدرسه دخترانه به شریعت اسلام منافات داره" یک نفر دیگه هم به نام سید علی شوشتری توس صحن شاه عبدالعظیم  یه جزوه ای رو پخش میکنه که کلی هم گویا با استقبال مواجه میشه و به بازار سیاه میرسه که توش نوشته " ننگ بر کشوری که داخلش مدرسه دخترونه ساخته میشه" و تو قزوین تهدید کرده بودند که اگه مدرسه ساخته بشه یه سری از زنها رو می فرستن که مدرسه رو خراب کنه. حالا این حرفها رو بگیرید بیاید جلو تا برسید به 100 سال بعد و شاهد مسائلی مشابه باشید مثل قوانین مربوط اجازه ندادن به زنها برای ورود به ورزشگاه، دوچرخه سواری نکردن دخترها تو خیابون و البته تظاهرات تو خیابون علیه بدحجابی.

(همه گفته ها و موارد تاریخی که اینجا گفتم از کتاب" زنان و فرایند سیاسی در قرن بیستم ایران" از زنده یاد پروین پایدار نقل شده.)

۱۱ نظر:

گندم گفت...

ليلا جان اينها همون چيزهايي هست كه توي تاريخ معاصر سانسور شدن اينجوري ماهيت ضد زن بودن روحانيون و كلا اسلام ساختگي رو پنهان كردن.

حاجی کنزینگتون گفت...

واقعا آدمهای باهوشی هستند این آخوندها و می دونستند از چه راه هایی مانع سربلند کردن خواهران ما بشن. من به یه مناسبتی با تعداد زیادی از مادرانی که الان فرزندان نوجوون دارند، صحبت می کردم. متاسفانه خیلیها شون از این که بخاطر تعصب مذهبی نتونسته بودند درس بخونند و به ناچار زود شوهر کرده بودند، افسوس می خوردند. آدمها وقتی به یه باور روی می آرن، حتی اگه نادرستی اش اثبات بشه، باز بهش پایبند می مونند.

سلمان خان گفت...

شما طبق قانون 28 ماده 5 قوانین دوستی به حبس ابد در قلب من محکوم هستید. آیا اعتراضی هم دارید؟؟؟ id:delam_grefte_asemon

سلمان خان گفت...

*يكي بود يكي نبود روزي يك پسر بود كه عاشق يك دختر كور شده بود و هميشه به دختره ميگفت دوستت دارم.يه روز دختره به پسره ميگه اگر دوتا چشم داشتم كه ميتونستم تو رو ببينم برا هميشه پيشت ميمونم و بعد مدتي يكي پيدا شد كه به دختر چشم داد و دختر تونست پسر رو ببينه ولي وقتي چشمش به پسره افتاد ديد اونم كوره ولش كرد و رفت و پسر به دختر گفت رفتي خدا به همرات ولي مراقب چشمام باش.... id:delam_grefte_asemon

نازي گفت...

وااي ليلا گفتي شيخ فضل الله نوري ياده سال اول ارتباطات افتادم: دکتر ناطق پور:))))

آرش گفت...

این کس شعرا چی نوشتی کس میخ

مصطفي زعفراني گفت...

هر حرفي با توجه به شرايط زمان سنجيده ميشود
حرف شيخ فضل الله نوري با توجه به شرايط ان زمان اگاهانه بوده فراموش نكنيم دشمني با بندگان
خوب خدا همان دشمني با خداست

نسرين گفت...

من با نظر آقاي مصطفي زعفراني موافقم.

كيميا گفت...

پس حكمت حجاب با توجه به بعضي نظرات خواننده هاتون افزايش جاذبه جنسيه.....بعضيا خيلي مغزاي عجيب و غريبي دارن.

كيميا گفت...

چرا عرعر بعضيا رو پاك نميكني؟(آرش)

محسن گفت...

kl jo knkn knkh