۱۳۸۵ بهمن ۱۲, پنجشنبه

حجاب

داشتم به این موضوع فکر میکردم که اگه تو ایران قانون حجاب اجباری برداشته بشه و به زنها این اختیار داده بشه که نوع پوششون رو -بدون محدودیت- خودشون انتخاب کنن. چند درصد از زنهای ایرانی بلافاصله به اون جواب مثبت میدن و برش میدارن. دخترهایی که هر روز مانتوهاشون تنگتر و شلواراشون کوتاهتر و روسریهاشون کوچیکتر میشه و بعضی ها این کارشون رو یه جور نافرمانی مدنی تعبیر میکنن.آیا بدون هیچ درنگی حجاباشون رو برمیدارن؟ دخترهایی که هیچوقت تجربه بدون حجاب بودن در فضای عمومی رو تجربه نداشتن و انتخابشون برای لباس پوشیدن در کوچه و خیابون محدود به مانتو و روسری بوده چطور به این موضوع عکس العمل نشون میدن؟ آیا نسل گذشته یعنی  مادرهای ما با اینکه متعلق به نسل قبل از ما هستند و تا حدودی سنتی تر به دلیل اینکه مدتی رو تو دوره ی شاه گذروندن خیلی راحتتر با موضوع کنار نمیان؟ مردها چکار میکنن؟ دیدن دخترها بدون روسری هم برای پسرهای ایرانی- که شاید تو این سالها استانه تحریک جنسیشون پایین هم اومده باشه - و نوع برخوردشون با زنهای بی حجاب هم به نظر راحت نمیاد.

من فکر میکنم دخترها و پسرها جوون که بعد از انقلاب به دنیا اومدن فارغ از دیدن صحنه ها و عکسهای زنهای بی حجاب در اینترنت و تلویزیون بسیار راحت با بی حجابی برخورد نمیکنن. صحبت بر سر اکثریت جامعه است. من فکر میکنم روسری سر کردن خیلی خیلی ساده تر ازبرداشتن روسریه. فضای جامعه ایران رو هم بعد از این 30 سال نمیشه با فضای اروپا و امریکا مقایسه کرد و این استدلال رو داشت که زنهایی که از ایران خارج میشه راحت روسریشون رو درمیارن و با این قضیه مشکل ندارن. من فکر میکنم بی حجابی تو ایران به همین اسونیها هم نیست. اصلا تصور چنین روزی تو ایران به راحتی امکانپذیره؟ ازلحاظ فرهنگی نه حکومتی.

۳۲ نظر:

دربون گفت...

من که بر می دارم با اینکه تا حالا اینکارو نکردم حتی تو خونه
اما روسری نمی پوشم

rooz... گفت...

سخت هست. راحت نیست مسلما ولی به نظرم خیلی زود جا میافته. سریع عادت می کنیم این جا به همه چیز...باور کن!

نسیمک گفت...

من بیشتر از برخورد خانوما، نگران برخورد آقایون هستم. دیده ام نمونه هایی رو که تو ایران موقع رانندگی، خانومه روسریش از سرش افتاده و مردا داشتن با نگاهشون بنده خدا رو قورت میدادن...:(

الهام گفت...

با نسیمک موافقم.متاسفانه محدودیت بیش از حد آقایون رو تشنه کرده و من که تحمل اون نگاه های کثیف و تشنه رو رو بدنم ندارم.
اما تو کشور های دیگه مشکلی نداشتم با این قضیه

نازي گفت...

حق داري ليلا...چون براي من هم سؤاله...واقعا چه خواهيم کرد!!

قوی سیاه گفت...

منم فکر می کنم خیلی سخت میشه...من فکر می کنم مثل قبل از انقلاب دو دسته میشن آدمها...و محله به محله فرهنگها فرق خواهد کرد...ولی برای اکثریت شاید خیلی طول بکشه تا اون چیزی رو که خودشون میخوان--چه باحجابی چه بی حجابی--انتخاب کنن! بزرگترین مشکل به نظر من اینه که ما هیچوقت نتونستیم به اون چیزی که خودمون میخوایم فکر کنیم...چون همیشه دیگران بجامون فکر کردن و تصمیم گرفتن!

پوپک گفت...

راستش همیشه از حجاب بیزار بودم و هرجا هم که حجاب داشتم به اجبار بوده. مثل مدرسه و محل کار. اما از تصور اینکه روزی بخوام با شلوار جین و تی شرت و موهای مرتب بیام اداره جلوی چشم مردای همکار (( که الان که با حجابیم اگه کمی به خودمون برسیم و لباس تنگ بپوشیم با چشماشون ما رو میخودن )) بیام سرکار یه حال بدی میشم

ferial گفت...

mardom ma khayli rahat ba ein mored barkhord mikonan va rahat mipazirand ein ke alan khanom ha darand hejab nist .lotf mikonand ke ma ein hejab ra bardareim negaran nabashid.

Mehdi گفت...

تا به حال ایرانیها در دوبی را دیده ای؟ فکر کنم اگر به دوبی سفر کنی و ایرانیهایی را که برای تفریح و خرید به آنجا میروند ببینی نظرت کمی عوض شود.

Homer گفت...

To hanooz in iranihaye ajib ro nashnakhti , hamishe kari mikonan ke aslan azashoon entezar nemire. Farda age bi hejabi mojaz beshe hamchin mozoo ro hazm mikonan engar aslan ta hala hamchin chizi naboode . Ma pichideh tarin nejade bashar hastim.
Baraye hamin siyasatmadaranemoon hichvaght rooye ma hesab nemikonand ke kare dorosti ham mikonand :)
Emrooz ghoore hastim , farda maviz :D

kirkoloft گفت...

خیلی فکر خوبی است و من 100% موافقم!!!!!

عبداللطیف عبادی گفت...

بحث جالبی هست اما:
این مساله -یعنی آزادی حجاب و بی حجابی- قاعدتا" قرار نیست همین الان اتفاق بیفتد.اگر مردم ایران یک جنین آزادی را بدست بیاورند معنی اش این است که دورانی از تلاش ها و مبارزات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی خود را پشت سر گذاشته اند تا به چنان آزادی رسیده اند و الا بی حجابی در حکومت اسلامی که اصلا" قابل تصور نست.بر اساس این فرض سطح تفکر و تعقل و شعور اجتماعی مردم در طول دوران تحول خواهی شان به حدی رشد کرده که خود خانواده ها دیگر لزومی به رعایت حجاب نمی بینند.همانگونه که در حال حاضر چنین احساسی نسبت به چادر پوشیدن در همه جای ایران بوجود آمده است.
اما اگر همین امروز زنان بی حجاب شوند:
سراسر ایران غرق در تجاوز-زور گیری-زن ربایی-هراس افکنی-تعدی-درگیر ی های ناموسی-خواهر کشی-قتلهای ناموسی و چاقوکشی های روزانه می شود.مردهای ایرانی بی حجابی را نشانه ی فحشا و زنان بی حجاب را به چشم فاحشه می بینند.البته همیشه استثناها یا یک اقلیت خیلی کوچک هست که با ذهنی باز می ادیشند ولی قاعده همانست که گفتم.
latif59@hotmail.com

hamid گفت...

برای خانمها به گمانم چندان سخت نیست،دلیلم هم بر این گمان هواپیماهاییه که دیدم از تهران به مقصد یک کشور دیگه در حرکته و سیر ببرداشتن حجاب ولی به نظرم چند ماهی(شاید هم سال ) زمان لازمه تا مردهای ایرانی بهش عادت کنن

مونا گفت...

من در آلمان زندگی می کنم و 2 سال هست که برای تحصیل به همراه خانواده اینجا آمدیم. من بخاطر اعتقاداتم اینجا روسری سر می کنم. ایرانی هایی که اینجا خیلی دیگه راحتند در وهله اول با آدم خیلی سرد برخورد می کنندو قدم اول رو در ارتباط برقرار کردن، خیلی با احتیاط بر می دارند. من فکر می کنم اگر محدودیت حجاب در ایران برداشته بشه وضعش همینطور میشه. بهتره همین وضع افتضاحی که الان هست باقی بمونه.
کاش از اول می گذاشتند هر کس هر جور دوست داره حجاب داشته باشه، لااقل اون موقع دیگه این دوگانگی ها وجود نداشت.

رضا گفت...

در خصوص اين موضوع مسئله اي که بسيار با اهميت است وتقريبا" مغفول مانده است خانواده اي است که دختر در ان بزرگ شده است در خانواده اي که مادر وساير اقوام دختر هميشه با حجاب کامل ظاهر ميگردند فکر ميکنم بي حجاب شدن يکباره فردي از ان خانواده براي ان دختر بايد بسيار دشوار باشد.

subzero گفت...

این چیزارو بیخیال .... انرژی هسته ای حق مسلم ماست !

بهروز گفت...

سلام . به نظر منم به اين راحتيا نميشه با اين موضوع كنار اومد . درسته كه بعضي آقايون ادعا مي كنن كه نه بابا واسه ما هيچ فرقي نميكنه با حجاب و بي حجاب ولي اينو بدونين كه همونا كه ادعا مي كنن همون چشم سفيدا هستن ...! به اون خانومايي كه ميگن ما همون اول كار بر مي داريم هم بگم كه همين الان كه هيچي نشده بعضي ( تاكيد مي كنم بعضيا ) آقايون دارن مي گن اگه يه همچين چيزي پيش بياد اكثرا جن...ها اين كارو مي كنن . حالا خيلي ها ميان با فحش جواب ميدن كه نه بابا اين طوري نيست كه تو ميگي . درسته در ظاهر كه حق با شماست ولي در باطن چي ؟ اصلا خودتو بذار قاضي خودت و افكارت ...!

عيسي گفت...

رويا خانم با سلام و احترام،

واقعا فكر مي‌كني حجاب يك محدوديت است؟
باور كنيد اينطور نيست.
ضمن اينكه به عنوان يك مرد مي‌خواهم حقيقتي را به شما بگويم. بيشتر ( و شايد همه ) خانمها با حجاب و مخصوصا چادر،‌خيلي زيباتر، جذابتر و دلنشين‌تر به نظر مي‌ايند.من نمي‌دانم دليل آن چيست. ولي چادر حتي آنها را طنازتر هم نشان مي‌دهد.
نظر خيلي از مردها شبيه من است.
عيسي

احمد گفت...

اي كاش جمهوري اسلامي به جاي اجباري كردن حجاب و فاتحه خواندن به آن- كمي مردم را در اين زمينه آگاه مي كرد.
تهديدي كه به حجاب كردند(و معنايش را از بين بردند) رضاخان نتوانست بكند.
نمي دانم، بياييد بيرون.
ببينيد حس مي كنيد پوشش زن ها(و مردها) واقعا مثل يك جامعه ي اسلامي هست؟؟!!!

hasan گفت...

مشکل شما این است که هر دستورالهی همچون حجاب را می خواهید با افکار خودتون تطبیق دهید نه خودتون رو بادستورات الهی.

mohammad گفت...

بد جور با حسن موافقم

مهسا گفت...

مگر نه اينكه زور آخرين حربه است ؟
متاسفانه دولت ما از آخر به اول مي ره!
مگر نه اينكه يك زمان با همين زور چادر را از سر زنان ما مي كشيدند.
نتيجه چي شد؟
و حالا...

چرا با افرادی که دستگیر می شوند مثل جانی ها و قاتل ها برخورد می شه؟
چرا باید یه دختر به خاطر یه ذره مو بیرون گذاشتن دچار اختلافات خانوادگی بشه؟ (البته منظورم بعد از دستگیریه)
چرا یه دختر به خاطر یه مانتوی تنگ سابقه دار بشه؟(منظورم تعهد توی پاسگاه است)
چرا باید گاو پیشونی سفید پاسگاه بشه؟

hani گفت...

به نظر من مردا اصلا نباید در این مورد نظر بدن چون اون ها نمی تونن دخترارو درک کنن
اگر به مردا هم اجبار کنن که باید تو تابستون ده کیلو لباس بپوشن همینجوری میشودن
پس بهتره زیاد جوگیر نشن (مردا) لطفا اقایون زیاد خودشون رو ناراحت نکنن
ما خودمون تصمیم میگیریم که چیکار کنیم اون ها مواظب چشاشون باشن هنر کردن

علی گفت...

مشکل ما ایرانیها اینه که همیشه دوست داریم تو کار هم فضولی کنیم هنوز نمیدونیم که به کسی مربوط نیست که کی چی میپوشه؟اون کسی هم که از مذهب میگه باید بهش بگم که آقای عزیز اگر من دلم بخواد برم جهنم باید کی رو ببینم ؟به جای اینکه به عقاید شخصی هم ایراد بگیریم بیاییم کمی فرهنگ عمومی خودمونو درست کنیم.

فریبا گفت...

اگه دقت کرده باشین دولت ما هر چند وقت یک بار با یک ترفندی ذهن مردم را مشغول میکنه تا مردم به مسائلی که داره تو کشور اتفاق می افته و دارن مملکت رو حراج می کنند فکر نکنند و حالا هم این مسئله حجاب رو راه انداختن که باز هم مردم رو تو اضطراب و نگرانی بذارن تا یه موقع خدایی نکرده مردم بفهمن چه خبره .... و جالبی قضیه اینجاست که آدمایی که دارن مثلاً از ناموس مردم دفاع می کنند خودشون بی ناموس ترین هستند .

منتقد گفت...

بي حجابي خانم ها در آقايان هم تاثير منفي مي گذارد و آنها را مشغول ميكند و اين اصلا خوب نيست

babak گفت...

من با اینکه پسرم ولی خیلی درک می کنم که وقتی یه حرف ناجور به یه دختر می گن چه حالی پیدا می کنه قدیما دو عده لات ولوت بود که یه عده کارشون متلک ومزاحمت به دخترها بود و یه عده دیگه با اینکه لات بودند ولی یه مرام وغیرت به ارث بورده بودند که از دخترهای متین حمایت کنن ولی متاسفانه حالا این عده از اینجور جوانها وجود نداره

babak گفت...

حالا باید یه عده جوون با مرام پیدا بشه تا به داد مملکت ودخترها برسه

شب نويس گفت...

با سلام و عرض ادب شهد شيرين عبوديت يك ماه ميهماني نور بر شما و خانواده محترم گوارا باد .
مهدي

افشين گفت...

حجاب كاملترين وسيله براي زن ميباشد

e.sh گفت...

1-می خواستم از دربون بپرسم تا حالا تو خونه هم روسریش رو بر نداشته؟حتی جلوی محارمش که دیگه خدا هم اجازه داده؟

محمد گفت...

من همیشه با خودم قکر می کنم اینا تا کی میخواند طرح های اجتماعی و طرح جمع آوری ماهواره رو ادامه دهند .همیشه آرزو دارم یه روز ببینم تو ایران آزادی واقعی هست . یعنی تا اونموقع من زنده ام