۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

بیچاره زنان ایرانی !

این چندین باری است که توسط زنان دیگر کشورهای خاورمیانه ایرانی بودنم باعث "شرمندگی" میشود. یادم است سال گذشته سر کلاس عربی وقتی که موضوع درس درباره ماه رمضان بود من در این باره پرسیدم که آیا در مصر ( چون معلم مصری بود) مثل ایران خوردن در ملا عام در ماه رمضان ممنوع است و پلیس اگر ببیند دستگیرت میکند؟ معلم جواب داد که نه! چون مصر کشور "مدرنی" است.

در اتفاق دیگری وقتی بحث بر سر کلیشه های رایج در خصوص زنان مسلمان بود، من از این موضوع حرف زدم که بسیاری وقتی درباره زن مسلمان یا زن خاورمیانه ای سخن میگویند تصور یک زن سر تا پا پوشیده در لباس سیاه دارند و یا اینکه فکر میکنند همه زنان مسلمان یا  زنانی که در کشورهای "اسلامی" زندگی میکنند محجبه هستند. در حالی که بحث بر سر کشور خاصی نبود همکلاس زن پاکستانی گفت در کشور شماست که زنها مجبورند حجاب سر کنند کشور من اینجنین نیست. تلویحا منظورش این بود که ما در کشور "مدرن" تری زندگی میکنیم.

در کنفرانسی که در استانبول ترکیه داشتیم درباره سنگسار. زنان فعال ترک در خطاب به زنان محجبه حاضر در جلسه با لحنی عصبانی یادآور میشدند که ما نمیخواهیم سرنوشتمان مثل زنان ایرانی شود. طوری از زنان ایرانی حرف میزدند که انگاری دچار مخوفترین  سرنوشت ممکن شده اند.

همین چند روز پیش بود که نماینده زن کویتی گفت که کشورش عربستان یا ایران نیست که زنها را بتوان مجبور کرد حجاب داشته باشند.

این لحن سخن گفتن درباره زنان ایرانی در پشت درهای بسته و یا به زبانی که دیگران شاید نمیدانند بیان نشده است. این سخنان به طور کاملا صریح و خطاب به تو به عنوان یک زن ایرانی بیان شده است. من هیچوقت به خودم اجازه نمیدهم که در برابر یک زن عرب یا خاورمیانه ای بایستم و طوری از کشورش و زنان کشورش حرف بزنم که گویی بدبخت ترین و عقب مانده ترین زنان روی زمینند. پنهان نمیکنم که  از اینکه مخاطب چنین سخنانی بودم ناراحت و تا اندازه ای عصبانی شدم. بعضی ممکن است بحث کنند که خوب "راست" میگویند. بله خیلی "راستها" هم در دیگر کشورهای عربی در حال جریان است ولی ما داریم به خودمان یاد میدهیم که درباره افراد دیگر کشورها کلیشه نسازیم. ما سعی میکنیم به زنان دیگر کشورها، تحقیر آمیز نگاه نکنیم چه برسد بخواهیم آن در مقابلشان به صراحت بیان کنیم که چقدر "موجودات مفلوکی" هستند.

از اینکه کشورم سمبل "بدترین جای دنیا برای زنان" شود آزار دهنده است. از آن آزار دهنده تر اینکه این نگاه نه از سوی زنان غربی است که فکر میکنند در "پیشرفته ترین" کشورهای دنیا زندگی میکنند بلکه از سوی زنان کشورهای همسایه هست که در برخی جهات ممکن است شرایط زنان در کشورشان اصلا مطلوب نباشد.

۶ نظر:

مامان محمود و نور گفت...

راستش این بحث پیچیده تر از اینه. چون اگه با مردم این کشورها صحبت کنی میبینی که آدمهای معمولی حتی از ایران و ایرانی به عنوان سمبل یاد میکنند مصر اصلا هم کشور مدرنی نیست و قانونهاش برای زنها چه بسا از ایران هم ناعادلانه تر هست. حتی از امسال برای خوردن در ملا عام پلیس مردم رو دستگیر میکنه! متاسفم که آدمهای روشنفکر این جور کشورها در مورد ما اینطور فکر میکنند ولی اگه اینطور شنیدی میتونی بهشون یاد اوری کنی که توی همین کشور مدرنشون هنوز هر روز خیلی از دخترها رو ختنه میکنند. متاسفانه کلیشه ساختن از دیگر کشورها توی جامعه های ایرانی هم کم نیست. ایکاش همه با یه کم احترام بیشتر به همه فرهنگها نگاه میکردند.
بهرصورت خوشحالم که با بلاگتون آشنا شدم.

Mayra گفت...

barha tuye kelasay dars vasat break ham kelasaye man az pushesh va hejabe zanaye iran miporsan. va soaleshun ine ke man tu iran Borghe mizanam ya na..va man ham koli tozyh midam ke in ruband va borghe aslan tu iran estefade nadare shayd tuye rustahay junube iran un ham be ravesh va modele khase khodeshun..vali motasefaneh hamun afrad dobare terme baadi hamin soalo az man mikonan..unjast ke dust daramm harchi khashme foru khordeh daram ru sraeshun khali konam

کاوه گفت...

در چنین مواقعی شما هم می توانید به مشکلات خاص زنان در کشورهای عربی اشاره کنید.
در کویت تا همین دو سال پیش زنان حق رای نداشتند.
درست است که در بسیاری از موارد زنان ایرانی محرومند، ولی نمی توان گفت از عربها عقب تریم. شما هم در چنین مواقعی می توانید دفاع کنید.

حلیا گفت...

با سلام
خیلی اتفاقی به وبلاگت برخوردم و با خوندن این پست بسیار شرمگین شدم!
مشکل ما زنان ایران زمین قبل از کشورمون و قوانینش "خودمون" هست!! شما اگر یک اپسیلون اعتماد به نفس و اطلاع داشتی هیچوقت به یک عرب، پاکی یا حتی ترک اجازه نمیدادی اینطوری به تو، مملکتت و زنان هم وطنت اهانت کنن!
من خودم سالیان در امارات که تازه یعنی از بقیه کشورهای عربی بازتره زندگی کردم و از این خبرا نیست خواهر من!!! وقتی تو ایران (متاسفانه) روزه خوری در عام بیداد میکنه، در شیخ نشین شارجه جرم اینکار چه برای مسلمون چه غیر مسلمون بازداشته!!!!! حالا کاری ندارم که درسته یا نه اما دفعۀ بعد که برات قپی اومدن بگو زرشک شماها سوکوت لطفن!!
دیگه طولانی شد وگرنه در مورد آمار سرسام آور قتل دختران به دست محارمشون به جرمهای کرده و نکرده در همهت ترکیۀ به اصطلاح "مدرن" میگفتم تا ببینی هیچ ماست فروشی نمیگه ماستم ترشه! البته غیر ما ایرونیهای ....

الهه شب گفت...

سلام . حالب بود واقعا

Hormoz گفت...

She is not very off, when she says we have lost oue respect in the world, by and large

The only point that I would like to make is the fact that Iranian women have caused the rest of the world to be proud of "women" and "iranians" lately!

I live in America and that's the case in here. I am now more proud to be Iranian, beacuse of our women. Furthermore, our women must be proud of themselves......every body else is!!!!!

Think positively!