۱۳۸۵ مهر ۲۹, شنبه

روسپی محترم

ورونیکا فرانکو یک روسپی که در قرن شونزدهم تو ایتالیا زندگی می کرده. جز گروهی از روسپی ها که در اصل " کورتیزن" خونده میشدن، از وضع مالی خوبی برخوردار بودن و مشتریهاشون افراد طبقه بالای جامعه بود.
این طبقه از روسپی ها معمولا هنر مند و تحصیل کرده بودن. شاید یه جورایی بشه اونها رو با " گیشا" های ژاپن مقایسه کرد. ورونیکا در عین حال شاعر هم بود و زمان خودش 2 جلد کتاب ازش چاپ میشه.
نوع زندگی روسپی ها در قرن 16 و 17 موضوع بحث دیروز کلاس بود. بیشتر درباره ایتالیا و کورتیزنها. یادم اومد یه بار از تو کتابی که م.ف. فرزانه از صادق هدایت نوشته بود، هدایت از یه کتابی به اسم روسپی محترم گفته بود. اینتر نت رو که گشتم دیدم این کتاب از زندگی ورونیکا فرانکو نوشته شده. و سال 98 هم یه فیلم ازش ساختن با عنوان "Dangerous Beauty " که امروز دیدمش. ورونیکا به نظر فوق العاده زن قوی و با استعدادی بود و یکی از دلایل معروف بودنش هم گویا همین ویژگیها است. به خاطر مطالعه زیادش به راحتی وارد بحث با مردها میشده چیزی که تو اون زمان برای یک زن خیلی عادی نبوده.
لبته تو اون دوره این نگاه وجود داشته که روسپی ها منشا گناهن .این رو چند جای فیلم می بینیم که این گروههای مذهبی در جال موعظه هستند که نگاه کنید فساد همه جای ونیز رو گرفته. بعد هم وقتی طاعون میاد میگن که بلای اسمانی که خدواند به خاطر فسق و فجور این روسپی ها نازل کرده و مردم شروع به آزار و اذیت اونها می کنن. توی یکی از متنهای دیروز کلاس درباره قانونی صحبت شد که اون موقع تو ایتالیا تدوین میشه درباره محدودیتهایی که باید کورتیزنها داشته باشن. چون لباس پوشیدنشون با زنهای طبقه بالا فرقی نمیکرده و امکان داشته با هم اشتباه بشن یه سری قانون میذارن که کورتیزنها باید چه لباسها و زیور آلاتی داشته باشن و چه چیزهایی نداشته باشن.
البته کنار این کورتیزنها، روسپی های معمولی هم وجود داشتن که کنار خیابون می ایستادن و مشتریهاشون هم از بین مردهای طبقه پایین جامعه بود.


در جواب سوالهای نیما این چند خط رو اضافه می کنم:
این روسپی ها برای تامین مالی این کار رو می کردن نه لزوما لذت جنسی چون با پولی که از مشتریهای ثروتمندشون می گرفتن گذران زندگی می کردن و برای ایام پیری پس انداز می کردن و البته یه سری مشتریهای ثابت هم داشتن. در مورد ورونیکا فرانکو آموزشها از طریق مادرش که اون هم کرتیزون بوده بهش داده شده چون هم مادرش هم مادربزرگش شغلشون این بوده. معمولا از خانواده های اشراف نبودن و از طبقه ای از اجتماع بودن که نمی تونستن محل در آمدی بهتر از این داشته باشن. در بین اینها بودن کسانی هم که ازدواج می کردن و حتی بعد از ازدواج هم به کارشون ادامه می دادن و شوهراشون براشون مشتری پیدا می کردن.صحبتهایی که دیروز سر کلاس شد نشون میداد که خیلی این کار شوهرها زشت محسوب نمیشده. و البته این زنها بچه دار میشدن و در بعضی موارد دخترها شغل مادرشون رو دنبال می کردن.

۱۸ نظر:

دوست بابا گفت...

می گم جایی این نزدیکی ها آدرسی چیزی نداری ما هم مشتری بشیم؟

حميد گفت...

با سلام متن جالب و آموزنده اي بود ولي در مورد فيلم كه دليل مراجعه من به اين بخش بود متاسفانه هيچ توضيحي وجود نداشت به هرصورت آرزوي موافقيت دارم براي شما دوست تازه آشناي نديده خدا نگهدار.

man(roozmare negar) گفت...

salam , link dadam be in post :)

raha گفت...

چه مطلب جالبي ؟ يعني روسپي بودن بين عامه مردم كار بدي محسوب مي شده اما به عنوان يك حرفه قبولش داشتن ؟؟؟؟؟

ani گفت...

حرف زدن از روسپی های قرن شانزده ایتالیا چه فایده ای داره؟ببینین توهمین تهران خودمون وتو قرن بیست و یک چه خبره.این مفیدتر نخواهدبود؟

بابا گفت...

الان هم در طبقات بالای اجتماعی چنین چیزی وجود داره.همانطور که بعضی از مردا از سکس با زنان مختلف لذت می برند،زنانی هستند که با مردان مختلف لدت می برند.اما چون زنان و مردان پولدار مصونیت دارند با ترس کمتری این کار را انجام می دهند.در طبقات پایین اگر کسی اینکار را انجام دهد معمو لاً خانواده او را طرد میکنند و این زن برای بقای زندگی این عمل را برای پول انجام می دهد.در اروپا این عمل تقریبا پذیرفته شده است.به نام آزادی فردی.البته برا مجردها بیشتر.

مریم گفت...

اولین بار بود که می یومدم اینجا... اما نوشته هات انقدر جالب بود که همه صفحه رو تا ته بخونم و احتمالا بعدا بگردم بین نوشته های آرشیوت... خصوصا اون نوشته ات از اهواز و جنگ چقدر بوی آشنایی داشت... ولی راستی من دو تا چیز رو نفهمیدم! 1_ اسمت چیه؟! که البته ممکنه اصلا به کسی ربطی نداشته باشه!!! :دی 2_ کدوم شهر انگلیس هستی؟ که خب اینم می تونه به کسی مربوط نباشه!

MEHRDAD گفت...

بعلت عدم تایپ اصلاح میکنم که در یک سوم موارد روسپیان انگیزه شروع را غیر اقتصادی ذکر نموده بودند و در میان علل درج شده شایعترین عامل اغفال و نادرترین انگیزه شهوترانی بوده است .

مهرنوش گفت...

دست شما درد نکنه خواهر جان دیگه اسم سایته ما هم جز فامیل که چه عرض کنم جز این لینکدونیتونم نیست !!!

مهرنوش گفت...

جاسمینا!!!!!!!!!!!!!!!یاسمینا!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟

دوست بابا گفت...

به به
عجب خاله ای
بعد از یک سال تو هنوز نمی دونی بچه خواهرت اسمش جاسمینا ست یا اینکه یاسمینا
طفلکی خواهرت چی می کشه از دست تو!!!

مهدی گفت...

ایول مطلب خیلی جالبی بود. فکر کنم آخرش من هم بیام این رشته ی شما رو بخونم. راستی شاید بشه درباره ی فرم های جدید روسپی گری و ایماژ روسپی ها در فیلم ها و حتی پورن استار ها هم تحقیق کرد و انگیزه ی اونا رو بررسی کرد.

darshana گفت...

سلام دوست عزیز مطلب شما جالب و آموزنده بود توصیه میکنم حالا که ورونیکا را دیدید حتما" در همین راستا فیلم مالنا (اثر برتولوچی با بازیگری مونیکا بلوچی) را تماشا کنید. ممنون

تام گفت...

خیلی

تام گفت...

خیلی

sea گفت...

vojode chenin ensanhayi tafakor barangiz ast ke chetor ba chenin roohyeye pak va shaer maslaki tavan chenin amre pasty ra darand va aya roospy gary taalaabe lajanzar va amighi ast ke mitavan dar aan niloofarhaye ziba va ghootevare shaery ra yaft dar har soorat saaheb delaany chon oo ra ba vos-a-te DARYA misetayam ***roohash gharine asoodegi***

محمد گفت...

به گفته قرآن کسانی که با این اعمال وقیح شئون جامعه را تا سر حد انحطاط اخلاقی واعتقادی سقوط میدهند یهلک الحرس والنسل هستند وجرمشان بسیار سنگین وعذاب سختی در صورتی که توبه نکنند در انتظارشان هست

مهدی گفت...

اگه سراغ داری فقط شمارشو بده عزیزم...........