۱۳۸۵ مهر ۱۳, پنجشنبه

سه شنبه گذشته اولین کلاس رو داشتم:" جنسیت، جامعه و دنیای مدرن اسلامی".اسمش جذابه. خودش هم برای من که دقیقا از این فضا اومدم جذاب. کلاس دو ترم خواهد بود و 21 جلسه که یک جلسش کامل درباره ایرانه. بقیه کشورها - به غیر از ایران - که به طور خاص قرار دربارشون صحبت بشه مصر، الجزیره ، فلسطین و هند هست. جلسه اول یه خرده توضیح درباره کلماتی بود که عنوان کلاس رو تشکیل میداد. جنسیت چیه؟جامعه به چی می گیم و دنیای اسلام کجاست. که من گفتم که شامل کشورهایی میشه که اکثریت مردمش مسلمونن. استاد پرسید 30 درصد جمعیت 1 میلیارد نفری هند مسلمونن که البته اقلیت رو تشکیل میدن ولی تعدادشون از جمعیت ایران بیشتر میشه. اینا جز دنیای اسلام نیستن؟ یا مسلمونای اروپا و آمریکا؟ من هنوز نمی دونم البته.سوال بعدیش این بود که آیا میشه اصلا از همچین عبارتی استفاده کرد؟ آیا این عبارت توسط اسلام سیاسی برای رویارویی با دنیای غرب یا به عبارتی دنیای کفر ساخته نشده؟ اینها مسائلی که میشه روش فکر کرد.استادمون یه خانم انگلیسی که وقتی بار اول اسم وفامیلش رو دیدم فکر کردم ایرانی: سارا انصاری. ولی نبود. بعد از ازدواجش فامیلش عوض شده. البته شوهرش هم ایرانی نیست ولی اسمش کاملا ایرانی: همایون انصاری که اونم استاد همین دانشکده است ولی پاکستانی الاصل.


کلاس بعدیم فرداست - جمعه - که البته مثل قبلی یکی از درسای اصلیم و قرار دو ترم ادامه پیدا کنه : جنسیت و جامعه در اروپا و انگلستان از 1500 تا 1980. استادمون یه خانم ایتالیایی که قبلا دربارش گفتم. موضوع این درس هم برام جالبه. اولین جلسه درباره این خواهد بود که آیا وضعیت زنان از قرون وسطی به این طرف بهتر شده یا تغییری نکرده و یه جورایی بر همون روال سابق. برای من واضح و مبرهن که بهتر شده ولی یه مقاله بهمون داده که الان عنوانش یادم نیست. که نویسنده اعتقاد داره که تغییر کرده ولی نه به معنای بهتر شدن. گفته ما تاریخ نگاران زن اگر فمینیسم هم باشیم ترجیح میدیم بگیم بهتر شده. حالا قرار فردا دربارش حرف بزنیم.


یه درس دیگه هم واسه این ترم دارم با عنوان " زنان وجنسیت در انگلیس قرن 20" که واسش هفته ای یه بار باید برم لندن. از این هنوز هیچ ایده ای ندارم باید رفت و دید چیه؟


رفتم کلی کلاس کامپیوتر ثبت نام کردم. آخه کلی ارزون بودن 4 تا کلاس شد 5 پوند. کلاس writting هم که کلی بهش احتیاج داشتم خوشبختانه بود و اسم نوشتم. فقط کلاس فرانسه دیر رسیدم و پر شده بود. شاید ترم دیگه.


هر شب هم از کتابخونه دانشگاه که یه عالمه فیلم داره. یه فیلم می گیرم و می بینم .البته از اونجایی که من از این دنیا فیلم خیلی دورم. بیشتر تا حالا فیلم های قدیمی رو دیدم ولی کلی از کشف این قسمت کتابخونه ذوق زده ام. البته از اونجایی که دانشگاه ما خیلی قدیمی هست. فیلمهاشم بیشتر به صورت VHS هستن.


واسه امشب قراره Passanger رو ببینم. وای خیلی مثل اینکه از این دنیا عقبم مال 1975.

۲ نظر:

ناز پسر قرن گفت...

راستی منو با یک دوست اشتباه نگیری ها. فقط انصافا حرف حق زده بود. منم نظرمو گفتم.

یک دوست گفت...

شاید هم این استاد یه جورایی درست میگه ... این عبارت توسط اسلام سیاسی طراحی شده ...برای القای یه جور پان اسلامیسم .... شاید بهتر باشه به جای دنیای اسلام بگیم "تفکر اسلامی" که بشه به کشورهایی که بیشترشون مسلمون نیستند هم اونو تعمیم داد ... حالا ببینیم نتیجه بحث های کلاس تو به کجا می رسه ....