۱۳۸۵ آبان ۲۸, یکشنبه

فریدا کالو

دیشب فیلم فریدا رو دیدم.داستان زندگی فریدا کالو نقاش زن معروف مکزیکی. فیلم با تصوری که ازش داشتم فرق داشت. منتظر دیدن فیلمی از زندگی زنی استثنایی و تحسین بر انگیز بودم. جدا از کارهای هنریش. گفته میشد فریدا زنی سنت شکن بود. بخشهایی از فیلم به این موضوع ربط داشت. داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج. داشتن رفتار و پوشش پسرانه. خواندن کتابهای مارکس و هگل( در دهه 1920 مکزیک). ولی روند داستان که رو به جلو رفت. فریدا شخصیت متمایز و خیره کننده ای از خودش بروز نداد. ازدواج با مرد زنباره. تحمل بیوفایی های شوهرش. یاد گرفتن پختن غداهای باب طبع شوهرش و بردن غذا به محل کار اون و اینکه بفهمه همین چند لحظه قبل شوهرش با یکی از مدلاش خوابیده و عکس العمل خاصی نشون نده. مجموعه ای از رفتارهای یک زن سنتی. احتمال میدم پیش فرضهای من اشتباه بوده. ولی به نظرم صحنه س.ک.س با تروتسکی و برخورد تروتسکی موقعی که داشت سخنرانیهاشو ضبط می کرد یکی از نا امید کننده ترین صحنه های فیلم بود. بخشی از سنت شکن بودن فریدا در تمایلات همجنس گرایانه اش بود که در فیلم به تمایلات جنسی صرف و با رفتاری مردانه به تصویر کشیده شد و رابطه عمیقی در فیلم دیده نشد. به نظرم این نوع تصویر از زندگی فریدا و نپرداختن به زندگی هنری اش یه جورایی شخصیت این فرد رو به زیر سوال برده. حداقل من هیچ جذابیتی در شخصیت فریدا ندیدم در خلال این فیلم.

مرتبط:

Frida

۱۱ نظر:

دوست بابا گفت...

حالا این فریدا خشگل بوده؟ می ارزه بریم ببینیم فیلمش رو؟

دکتر ثقفی گفت...

فریدای این فیلم خوشگله بازیگرش سلما هایتک هنرپیشه لبنانی اصل و س.ک.س.ی هالیوده...من از موزیک متن این فیلم خیلی خوشم می آد

نازلی گفت...

فیلم "فریدا" به شدت هالیوودیه. اگر چیز کمی در مورد خود فریدا شنیده باشی و فیلم رو ببینی، می مونی که چیِ این زن این قدر جالب بوده!!!
من هم وقتی دیدمش، بابت نبودن وجه هم جنس گرایانه ی فریدا خیلی تعجب کردم و همین طور شخصیت غیرانسانی و صرفن هوسبازی که از شوهرش ترسیم شده بود. اگر این طور بوده این آدم، فریدا چرا جذبش شده؟!

اسيه گفت...

من هرچي قسم مي خورم كه من فمينيست نيستم همه مسخره ام مي كنن. ببي حالا! من اين فيلمو سه ماه پيش ديدم و هيچ كدوم از نظراي تو هم نداشتم و كلي هم باهاش حال كردم! الان كه اينا رو خوندم ديدم يه جورايي درست مي گي البته پيازداغشو زياد كردي.

نسیمک گفت...

من هم وقتی فیلم رو دیدم، خیلی باهاش حال کردم. حالا برای اینکه تو ذوق آدم نخوره موقع دیدن فیلم، توصیه میکنم با حس های فیلم برو جلو و نگاه جامعه شناسانتو بذار کنار.

گندم گفت...

باید جالب باشه!

darshana گفت...

فیلم را باید از زاویهء دید فیلمساز دید . بعد از زاویهء دید خود و سپس فهمید و بلعید.یا فهمید و گریید. یا فهمید و خندید.یا فهمید و گذشت.

هانی گفت...

ولی من خوشم اومد... به قول دوستت داری پیازداغشو زیاد می کنی، الان حالشو ندارم و لی یادم باشه به محض اینکه از نزدیک دیدمت توضیحات لازم رو برات تحمیل کنم !!
باز هم فیلم خوب معرفی کن.

saraس گفت...

چه جالب! من اين روزها همش در فكر فريدا هستم...از اين تصادف ها خوشم مي‌آد.

آزاد گفت...

سلام
راستش من برعکس تو از فیلم خیلی خوشم اومده پست
آخریم درباره فریداست و تحسینم ازش خوشحال می شم بیای و نظرتو بدونم. از آشنایی با وبلاگت خوشحالم

فرانک گفت...

خیلی جالبه که شما به زنی که چنان فکر بازی داره که صداقت شوهرشو در قبال سکس بی احساسش می پذیره می گی سنتی!!!!!!!!! در ضمن برایفردی مثل تو نقد آثار هنری یه هنرمند دیدن فبلمی که بر اساس بیو گرافی اونه مناسب نیس.تو اگه سطح دیدتو بیاری بالاتر می تونستی حرفهایی که فریدا پشت تابلوهاش داشت رو بفهمی. فکر نمی کنم هیچ جای دنیا چنین مباحثی مطرح بشه ولی از عقایدت کاملاٌ معلومه که تو کشور عقب افتاده ای مثل ایران بزرگ شدی.