۱۳۸۶ مرداد ۱۸, پنجشنبه

حقوق جنسی

حقوق جنسی از اون دسته از بحثهایی که هنوز تو ایران جا نیفتاده. اینکه یه زن بدونه توی رختخواب به جز اینکه بذاره شوهرش باهاش بخوابه، یه سری حق و حقوقی هم داره که باید طرفش رعایت کنه شاید برای خیلی از زنهای ایرانی ( منظورم نسل جدید تحصیل کرده طبقه متوسط شهری اون هم در شهرهای بزرگ نیست، منظورم عامه مردمن) جا نیفتاده باشه. اینکه از شوهرش بخواد برای جلوگیری نه فقط از حامله شدن بلکه از بیماریهای مقاربتی کاندوم استفاده کنه و این  حقشه که این رو بخواد خیلی پذیرفته نیست. خیلی شنیدیم که زنها گفتن:" اخه شوهرم خوشش نمیاد،میگه لذت نمیبره.منم که نمیتونم کاری کنم". و حالا آمار زنهایی که این طوری از شوهرهای آلوده به ایدز، بیمار میشن، بماند.یکی دیگه از این حقوق جنسی همون حق لذت بردنه زمان رابطه جنسی که زن بدونه که وظیفش فقط این نیست که دراز بکشه و تیرآهن های سقف رو بشماره، بلکه باید توی این رابطه بدونه که حقشه به اندازه شوهرش یا پارتنرش لذت ببره.خیلی از دوستام بودن که با اینکه جز همون گروه تحصیل کرده بودن و البته از نظر اجتماعی هم فعال بودن ولی هیچوقت اسم کلی توریس رو نشنیده بودن و نمیدونستن که همچین عضوی در بدنشون وجود داره که مهمترین اندام جنسی زن برای لذت بردن از یک رابطه است. کارکردش رو هم نمیدونستن و همه تابع همون تصور غلط بودن که رابطه جنسی همون اینترکورس. خیلی از زنها ( اگر چه بعضی از آمار میگه بیشتر از 50 درصد زنها) از رابطه اینتر کورس لذت نمیبرن (هر چی هم فروید یا طرفداراش بگن که این زنها هنوز به بلوغ جنسی نرسیدن چونکه فقط از طریق کلی توریس لذت میبرن. البته الان ثابت شده که خیلی از نظریه های فروید درست نیست که به نظرم اینم یکیشونه) یه همچین زنهایی باید بدونن که این بخشی از حقوقشون که از شوهر یا پارتنرشون بخوان که به این لذت رو تو این رابطه به اونها بدن. میدونم در کلاسهای دو ساعته قبل از ازدواج بیشتر به آموزش طرق جلوگیری از بارداری پرداخته میشه و به این مباحث که خیلی اساسین در یک رابطه سالم پرداخته نمیشه.

حقوق جنسی مخصوصا برای زنها از بحث های جدید که خیلی از گروههای فمنیستی و فعالان زنان در سراسر جهان کمپینها و پروژه هایی رو برای آموزش اونها به زنها شروع کردن. فکر کنم مهمترین شعارش هم این هست که من به عنوان یک زن حق دارم از یک رابطه جنسی سالم لذت ببرم.

۱۹ نظر:

nobody گفت...

in irad az khode khanomas ke az phydiologye badaneshun etela nadaran va nemikhan ke motale beshan . ba feminism be jayi nemiresan

جواد غلامی گفت...

متاسفانه خود باوری در خانمها خیلی کمه حالا این مثال شما تازه یه بخششه در خیلی از موضوعاته دیگه خانمها خوشون رو سر سپرده شوهر هاشون می دونن .....

ماکان گفت...

این نکاتی که شما میگی رو همه قشر جوون و تحصیلکرده ما می دونن ولی همون ها جرات حرف زدن در اون مورد ها رو در جمع های خانوداگی ندارن........چون یه تابو هست........چون نمیشه و این نمیشه بعد از یه تاریخ چند هزار ساله درست شده و نمیشه در عرض چند سال اونو به میشه تبدیل کرد...... من فکر می کنم فقط نسل های بعدی می تونه از این حقوق بطور کامل بهره ببره!

کاوه گفت...

مطلبی که نوشتی از نظر من هم درسته و حتی بخشهایی از اون به قشر تحصیلکرده و بالاتر جامعه ایران هم بر می گرده.

fbvb گفت...

کاملا درسته. من خودم اين جريان رو به عينه تجربه کردم و يکی از دهها دلايلم برای جدايی از شوهر سنتی ام همينه.

مهرداد گفت...

البته این کاندوم همچین هم چیز خوبی نیستا. اگه زیاد استفاده بشه واژن خانم خشک می شه و خودش اذیت می شه

دكتر عباس پارتيزان گفت...

وجدانا اين آبجي خانوماي فمينيست عجب حرفهايي ميزنن هااااااااااااااا ... ما دبيرستان بوديم اون موقع اينترنت هم نبود تنها دستگاه ارتباط با دنياي خارج هم ويديو بتاماكس بود ولي با اين وجود اكثر آقا داداشهاي همكلاسي ما مي دونستن كليتوريس چي چيه ... تازه بر و بچه ها بعضا فحشهاي ناموسي هم در اين مورد بهم ميدادن ... اون وقت شوما ميگي كه آبجي خانوما نميدونن اين عضو چي چي هست !!!!!!!!!!!!!!!!!

نیما قاسمی گفت...

درود بر لیلای همرزم...

از وبلاگ نسیم عبدی اومدم اینجا.
ادامه بده و امیدوارم همیشه پیروز باشی.

بدرود

nara گفت...

baba majboori post bezaei?

Naghmeh گفت...

jaii ke hanouz hagh va kheili chizaye dige tarife dorosti nadare, hoghoughe jensi che mafhomi mitone dashte bashe?

امین گفت...

در کشوری که همیشه باید مردها شروع کننده سکس باشن واگه زنی بخواد تو ماههای اول ازدواج شروع کننده باشه مرد بهش بدبین میشه معلومه که باید این جور مشکلهایی وجود داشته باشه .راستی نظر بالا مطمئنا از طرف یه مرده نه زرین خانوم گول نخورید که من هم جنس های خودم رو خوب میشناسم

آناهیتا گفت...

آقای امین! کسی که به نام زرین مطلبی نوشته، و من هم نمی دونم زنه یا مرد، هدفش آموزش سکس بوده که واقعا برای تعداد زیادی از افراد جامعه ما خصوصا زنان لازمه و لذا من میگم نباید بدبینانه به این مطلب نگاه بشه.

ناشناس گفت...

واقعا کلی توریس چيست وچگونه مي توان اطلاعات بيشتري كسب كرد راهنمايي كنيد

جمشید گفت...

با درود فراوان، من هم بعنوان یک پدر و یک همسر و یک انسان مسعول، با نظر شما مافق هستم، پیروز باشید
جمشید Hofheim/ آلمان 22،08،07

احسان از مشهد گفت...

راستش من نظر هیچکدومتونو قبول ندارم چو هنوز تو موقعیتش قرار نگرفتم یا اگرم قرار گرفتم این مردم ما هنوز کاری نکردی میخوان بخورنت من موندم چه اشکالی دار پسر و دختر باهم باشن تو خیابون راه میری همچین نگاهت میکنن که انگار آدم کشتی.اصلآ چرا مردم ما همیشه از واقعیت فرار میکنن چرا ملت ما ادعای فرهنگ دار چرا ما جوونا نمیتونیم آزادانه واسه دوستامون.سکسمون.و..........تصمیم بگیریم.یکی واسه من توضیح بده لطفآ..EmAs

متین گفت...

من نمی دونم چی بگم.فقط میدونم که میخوام همیشه سکس داشته باشم . آزاد ...
اگه میشه منو راهنمائی کن .

علی گفت...

بالاخره توریس چی هست؟
یک مرد جا افتاده

حمید گفت...

حالا دیدید، علی آقا که هیچ چیزی یادتان نداده اند،

آزاد گفت...

این داستان سر درازی دارد و به این زودی ها هم حل نمیشه. ریشه فرهنگی این قضیه چنان عمیق هست که حالا حالا ها کار داره. این مشکل هم برای مردان هست و هم برای زنان و نباید قضیه را جدا دید. در بستری که مردان به جا ی " عشق بازی" " گاییدن" را تجربه می کنند، نمی تواند بستر کامل جنسی برایشان باشد. به اینکه می گویند این مشکل عوام هست، من اعتقادی ندارم. مشکل فرهنگی مشکل همه گیر هست. من بسیاری از خانمهای روشنفکر و حتی از نوع فمینیستی را می شناسم که خود در گیر هستند. و در مورد زنانی که به راحتی در مورد تمایلاتشان صحبت می کنند قضاوت های بسیار عامیانه می کنند.
از طرف دیگر در فرهنگی که زنان و مردان حق رابطه جنسی قبل از ازدواج ندارند (یعنی به صورت نرم پذیرفته شده) ، هیچ نوع آموزشی وجود ندارد ، چگونه یک زن می تواند بدنش را کشف کند و در مورد آن صحبت کند؟ راه درازی در پیش هست ولی خوب شروع به صحبت در مورد این مسئله خود گام مهمی هست. باید صحبت کرد با همه با همه اقشار با همه کس باید این سکوت را شکست.