۱۳۸۶ شهریور ۲, جمعه

مادربزرگم وشریعتی

وقتی مادر بزرگم رو شوهر دادن به پدربزرگم ۱۱ سال بیشتر نداشت. تعریف میکنه که اولین پریودش بعد از ازدواج بود یعنی در اصل قبل از بلوغ شوهرش داده بودن. اولین بچه اش رو سیزده سالگی میاره و دهمی و آخریش رو سی و هشت سالگی. هیچوقت هم سواد دار نشد. میگه حدود ۴۰ روز رفته مدرسه ولی از بس تو کوچه و خیابون اذیتش کردن و بد و بیراه بهش گفتن بی خیال شده. میتونم بگم نمونه کامل یه زن سنتیه که هنوز واسش فرزند پسر یه چیز دیگه است. الانم ۷۱ سالش. از مصیبت های دوره نوجوونی تو خونه شوهر که بگذریم میرسیم به در به در دویدنهاش دنبال بچه هاش از این زندان به اون زندان وقتی که این بچه ها تو دهه پنجاه با مفاهیم انقلابی و سیاسی آشنا میشن . از زندان این شهر به اون شهر. خلاصه بعد از انقلاب هم یکی از بچه هاش رو سر همین قضایا از دست میده وبه قولی بچه اش شهید میشه. اگرچه هنوز باید دنبال بقیه شون میدوید. هر ماه ۱۵ ساعت با اتوبوس میکوبیده تا برسه اوین تا یه ملاقاتی بگیره و بچه اش رو ببینه. تا بالاخره با تموم شدن دهه ۶۰ از این لحاظ یه خرده آروم بشه.
از دهه ۶۰ خیلی خاطره داره. از مشاجره ها وبحث هایی که به خاطر بچه هاش با مسئولین زندان داشته. توی یکی از همین مسافرت هاش به اوین سر حجابش بهش گیر میدن ( زنهای بختیاری معمولا موهاشون رو کامل نمیپوشونن) بهش میگن اگه روسریت رو نکشی جلو نمیذاریم بری بچه ت رو ببینی اونم میگه ما رسم نداریم، نمیکشم جلو. اینقدر پا فشاری میکنه که بالاخره زندانبان کوتاه میاد و این میره بچه ش رو میبینه. حتی این دنبال حق بچه ها رفتنش رو تا دفتر رییس دیوانعالی کشور ادامه میده.
به نظرتون مادربزرگ من یه الگو برای زن امروزیه ایرانیه؟ مادربزرگ  منم یه بچه تربیت کرده که حداقل در راه هدفش که  به نظرش انسانی  بود کشته شده. هر روز هم با زندانبان و هر کس که میتونسته سر بچه هاش در میافتاده. آیا مظهر مبارزه علیه بی عدالتیه و در نتیجه الگویی برای زن امروزی مسلمان؟
شاید یه خرده قاطی کردم ولی دیدم مادربزرگم خیلی شبیه الگویی هست که براش تعریف کردن به عنوان یه زن مسلمان. هم مبارزه. هم بچه های خوبی تربیت کرده. یعنی منظور شریعتی یه همچین زنی هست؟


من برای مادربزرگم خیلی احترام قائلم و واقعا خیلی از کارهاش ستودنیه. ولی آیا مادربزرگم میتونه الگوی من باشه؟ مادر بزرگم همون زن سنتیه که شریعتی بهش میتازه. ولی الگویی که برای یک زن مدرن معرفی میکنه همین خصیصه ها رو داره نه بیشتر. زن سنتی هم به موقعش وقتی فکر میکنه حق بچه اش و یا شوهرش و یا یه عزیزش رو دارن میگیرن ساکت نمیشینه ولی آیا این رو میتونیم یه شخص انقلابی بدونیم که علیه ظالم زمانه بلند شده و انقلاب کرده؟ نه. اون فقط به یک دلیل شخصی این کار رو کرده. نه میخواسته جلو ظلم و بیداد زمان بایسته نه چیزی . فقط میخواسته بچه اش از اون تو بیاد بیرون و کنارش باشه. آیا شما زن سنتی سراغ دارید که برای نجات بچه اش به هر در نزنه؟

۳ نظر:

كاوه گفت...

بحث جالبي رو مطرح كردي كه نظر دادن در موردش ساده نيست چون به نوعي آدم رو به تحسين زن سنتي وادار مي كنه و اين سؤال رو پيش مياره كه به راستي راهي كه زن مدرن امروزي داره ميره، تا چه حد درسته؟

sohrab گفت...

ba salam .
lotfan dar morede haghe iran az daryaye khazar ke dar sokoute kamel az bein mire be hamvatanan etela rasani konid. hanouz 100sal bishtar az zamani ke rousiye nesfe khake sarzamine ma ro joda kard va lakye pak nashodani bar tarikhe iran gozasht ngozashte va hamin chand sale pish boud ke malekiyate iran az daryaye khazar be 20darsad kahesh yaft va alan rosiye ba 7darsad haghe iran ham razi nist. azizan keshvare ma darad be jaye yek nirougah ke chand barabare bahaye an ra pardakht kardeim foroukhte mishavad.lotfan ta bishtar az in dar chashe mardome donya va tarikh va ayandegan khar o zalil nashodehim kari konim.chera ke haghe mast ke bad az salha setam didegi be jaygahe asliye khodeman bargardim: IRANI AZAD O GHAVI in ast haghe ma. aya nist?
merci .
sohrab

سر سوزن ذوق گفت...

سلام اتفاقی از لینکی در وبلاگ دوستان به اینجا رسیدم. خوشحالم که با یک بختیاری دیگر آشنا شدم. موفق باشید .