۱۳۸۶ مهر ۲۱, شنبه

توجیه

وقتی پات رو از مرز پرگهر بیرون میذاری، توی همه بحثهایی که با اجنبی ها داری سعی میکنی که همه اون چیزهایی که صبح تا شب دربارشون غر میزدی و بد و بیراه میگفتی رو توجیه کنی. سعی میکنی از حرفهای مطهری فاکت بیاری و بگی نه، چند همسری رو اسلام اختراع نکرده بلکه حتی اسلام تعدیلش کرده. سعی میکنی توجیه کنی که تعبیری که الان از حجاب میشه با آیه های قرآن فرق داره.سعی میکنی بگی الرجال قوامون النسا به معنی برتری مرد بر زن نیست. توی قرآن سنگسار وجود نداره و ...

هیچوقت فکر نمیکردم وقتی به خیلی از اساتید دانشگاه و یا فعالان حقوق زن  اینجا خرده میگیرفتم که شما دارید همه چیز رو توجیه میکنید و برای هر تبعیضی بهانه میسازید. خودم هم جا پا جای اونها بذارم. چنین رفتاری دلیل داره، به نظر من دلیلش اینه که تو نمیخوای دیگران از چیزی که فرهنگ و هویت تو رو میسازه و چه دوست داشته باشی و چه دوست نداشته باشی این هویت رو با خودت حمل میکنی فکر منفی داشته باشن. سعی میکنی با توجیه کردن بگی نه اونطوری که شما فکر میکنید نیست. دلیلش اینه. منطقش اینه. سعی میکنی بگردی موارد مشابهی تو فرهنگ اونها پیدا کنی بگی ببینید شما هم اینطوری هستید. توی تاریختون این موارد هست. شما هم تا همین یه مدت پیش اینطور فکر میکردید. چه بخواهیم چه نخواهیم وقتی می گی که ایرانی هستی بلافاصله سوالهایی که سرازیر میشه از اسلامه. همه میخوان سر در بیارن که اونجا راسته که مردها همه چهار تا زن دارن؟ راسته که زنها رو سنگسار میکنن؟ راسته که زنها با ید سرتا پاشون رو بپوشونن؟ تنها راهی که تو داری اینه که سعی کنی بگی نه اینطوری نیست، رسانه ها فقط جنبه های منفی رو نشون میدن. سعی میکنی بعضی از حقایق رو توجیه کنی ویا نشون بدی که خیلی شایع نیستن و یا اینکه اکثریت مردم متفاوت فکر میکنن. 

استادمون میگفت حضورت تو کلاس باعث شده که خیلی از کلیشه هایی که تو ذهن بچه ها درباره زن ایرانی وجود داشت عوض بشه. اگه واقعا این اتفاق افتاده باشه، خیلی خوشحالم.

...

چرا وبلاگ من پینگ نمیشه؟

۴ نظر:

يه‌دوست گفت...

اينكه نماينده‌ی شايسته‌ای برای وطن هستی قابل تقديره. موفقيتت، آرزوی ماست. :)
.
"اين واژه‌ی نظرات هرز"ت برای من كلمه‌ی جالبی اومد! :))
ghormeh انگار زياد دوست داری! :D

کاوه گفت...

مهمترین مساله همونطوری که خودتم اشاره کردی، هویته. ما همیشه تلاش می کنیم هویت خودمون رو نشون بدیم. نشون بدیم که ما هم دارای هویت و شخصیتی هستیم که می تونه قابل احترام باشه.
بدون هویت زندگی معنی نداره.

کسی نه از جنس تو گفت...

متاسفم که در انگلیس هم هنوز یک دروغگو موندی ! یعنی ی تو روت میشه بگی که د ر ایران امروزی تبیعض بر علیه زنان نیست و سنگسار وجودنداره ! شرم بر دروعگویان و جاسوسان !

خسرو احسنی گفت...

صفحه وب خوبی دارید، اولین بار است که می خوانم.
آمارتیا سن در کتاب "هویت و خشونت" توضیح می دهد که چطور سیاه و سفید دیدن و همسنگ دیدن یک فرهنگ زمینه ساز خشونت می شود. به نظر من سنگسار هم در ایران اتفاق می افتد و نیز قتل های ناموسی و غیره ولی این ها همه اتفاقاتی نیست که در ایران می افتد ، بلکه اتفاقاتی هستند که به دلایلی برجسته تر دیده می شوند.
من می گویم تصویر درست از ایران معنی دفاع از هرچه در ایران اتفاق می افتد نیست، بلکه نشان دادن رنگارنگ بودن فرهنگ ماست.