۱۳۸۶ اسفند ۱۰, جمعه

حق باکره بودن

بکارت، تابوی بکارت. داشتن حق انتخاب برای داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج. موضوعاتیه که این روزها مطالب زیادی رو این ور اون ور داریم دربارش میخونیم. یکی از آخرین موردها، مقاله ترجمه شده ای از روزنامه گاردین در زمانه است. دخترهای مسیحی‌ای که قصد دارند تا لحظه ازدواجشون باکره بمونن و نگاه عجیبی که جامعه انگلیس به این دخترها داره. یه جورایی انگار نقطه مقابل جامعه ایرانه.

اینکه این مقاله برای یک خواننده ایرانی چه سودی خواهد داشت من خیلی نمی‌دونم. مگر اینکه این حس بهشون بده که مردمی توی اروپا در وسط آزادی جنسی هستند که مثل ایرانیها باکره بودن براشون اهمیت داره. ولی فرق بزرگی که شاید خیلی مهمتر باشه اینه که بعضی از این دخترها خودشون و ظاهرا آگاهانه انتخاب کردند که باکره بمونند. کسی مجبورشون نکرده و برای باکره موندن و با نموندنشون نه قانون تنبیهشون میکنه و نه عرف.

من کلا از کلماتی مثل پاکدامنی، وقار و سنگینی، نجابت حالم بد میشه. فکر می‌کنم وقتی این کلمات رو بهم نسبت میدن که از یک سری حق‌هایی که در انتخاب نوع زندگی جنسی ام داشتم محروم شدم و این محرومیت سبب شده که لیافت داشتن این صفت رو داشته باشم.

داشتن یا نداشتن بکارت هم یکی از اون حق هایی که من به عنوان یک زن باید دربارش تصمیم بگیرم که باید از دستش بدم یا نه باید نگهش دارم. و این مهمه که تو نه تنها بر اساس قانون این آزادی و حق انتخاب رو داشته باشی بلکه اموزشهای غیررسمی حداقل در خانواده تو رو به سمتی سوق بده که تو این آزادی رو حس کنی که حق انتخاب داری و با از دست دادن بکارت نه چیزی از شخصیتت کم میشه و نه با داشتنش چیزی به اون اضافه می شه.

اگر کسی با این آگاهی به این نتیجه رسید که می‌خواد تا روز ازدواجش باکره باشهبه نظر من باید همونقدر نظرش مورد احترام باشه  که یک نفری که به این نتیجه رسیده که نمی‌خواد این بکارت رو حفظ کنه.

درباره باورهای دینی‌ای که افراد دارن  برای باکره بودن ، اگر بدون آگاهی و فقط به دلیل اینکه اون یک دستور الهیه، مثل داستان بعضی از این دخترهای مسیحی، و باید اجرا بشه،  به اون عمل  میشه، من شخصا قبولش برام سخته. ولی اگه اون‌ها این رو جز حقی که بر کنترل بدنشون دارن، میدونن، به نظرم کاملا حق قابل احترامیه.

۴۱ نظر:

ehsan گفت...

jaleb bud

maziar گفت...

شما به زمان و مکان زندگیت نگاه کن اگر در ایرانی بایستی فرهنگ همان کشور را بپذیری واگر در جایی دیگر بازهم به عرف آنجا توجه کن بهرحال ما موجودی اجتماعی هستیم و نمی توانیم مثل جزیره عمل کنیم ضمن اینکه در هرجامعه ای ممکنه آدمهای مثل خودت ( به لحاظ عقیده ) پیدا کنی که شرایط تو را قبول کنند

رزا گفت...

رها جان من هم با تو موافقم
اين مسائل مشكل فرهنگ ماست و بايد با كار فرهنگي حل بشه
متاسفانه گاهي خود ما زنان هستيم كه اين مرزهاي بين فردي را رعايت نمي كنيم
براي مثال مادر من يا مادر بزرگ ام و حتي گاهي دوستانم بكارت را مساوي نجابت مي دانند و به خود به راحتي اجازه مي دهند در مورد بكارت يك شخص ثالث صحبت كنند.

arash گفت...

دوست عزیز شک نداشته باشید که پرده بکارت نمود عینی پاکدامنی است .
اگر این عضو شما مشکلی پیدا کرده مقصر خودتان هستید و این را به جامعه بسط ندهید.

shahrzad گفت...

عزيزم. من هم در اين مورد سوالها و چراهاي زيادي دارم. از طرفي ميبينم كه در كشورهاي ديگه نگاه به اين موضوع فرق داره اما اونا هم دارن مسير زندگيشون رو طي مي كنن. اما من به عنوان يه دختر ايراني با يك دنيا ترس و تحقير دارم زندگي ميكنم و از طرفي هم ميدونم كه بي قيدي و آزادي نا معقول رو دوست ندارم. آيا تنها راه انتظار براي ازدواجه؟ آيا بايد با حس محروميت و عقب موندگي زندگي كنم؟

Arash گفت...

چه عجب يک نفر هم پيدا شد که گفت اين حق هر کسي است که در مورد بدنش تصميم بگيره چون معمولا با افراط يا تفريط به اين مساله نگاه ميشه.
ولي باتوجه به نظرات دوستان به نظر ميرسه که متاسفانه اين قضيه حالا حالا براي ما جا نخواهد افتاد.

Roya گفت...

البته این حق مسلم هر زنیست تا انتخاب بکنه. ولی به دخترم باکره ماندن رو توصیه نمیکنم.
اغلب زن به تجربه نیاز داره تا یاد بگیره از رابطه جنسی لذت ببره
خصوصا با بالا رفتن سن ازدوا ج
شروع سکس در 30 سالگی مانند لیسانس گرفتن در سی سالگی هست
آدم باید از سالهای زندگیش استفاده کنه
من داشتن 5 تا 10 شریک جنسی قبل از ادواج رو عادی میدونم, با یکی دو تا مسئله حل نمیشه

ستاره گفت...

من یه دخترم بیست و شش سالمه و در 20 سالگی دوبار از عقب با پسر عموم سکس داشتم. از اون به بعد پیش نیومد؛ اما فکر میکنم برای یه دختر اگه از جلو نشه از عقب می تونه تجربه سکس داشته باشه. خوب اینم یه راهشه دیگه!! اینجوری پرده آدمم سالم میمونه.

كاوه گفت...

نمي دونم در اين مورد واقعا چي درسته و چي غلطه. تحليلش ساده نيست و جوانب فردي و اجتماعي زيادي داره.

نادر گفت...

یعنی شما آقا یا خانم f33 می گین دخترا چیکار کنن؟ پرده شونو از دست بدن؟ من که نگفتم بکارت شونو از دست ندن. اسلام که سخت گیر نیست.من گفتم اولا مواظب باشن، ثانیا سخت گیری ها رو به دین نسبت ندین؛ سخت گیری ها ناشی از بدفهمی عده ای از مردمه و الا دین گفته هر وقت به رابطه جنسی نیازداشتی فورا ازدواج کن - دائم یا موقت.نمی دونم مشکل در چیه که عده ای این قدر ناراحتن؟

اینانا گفت...

تمام این بحث ها را خوندم...باید نظر دهنده های عزیز مفهوم ازدواج را مشخص کنند اینکه منظورشان از ازدواج همان پیوند کلیشه ای بین زن و مرد است که جامعه ان را به رسمیت می شناسد و یا اینکه انتخاب آگاهانه و ازادانه ی دو نفر که از نظر احساسی و فکری به جایی رسیده اند که می خواهند لذت جنسی را هم در کنار هم تجربه کنند...متاسفانه موضوع بکارت به نظرم توهین بزرگی است به فردیت زن...و لزوم حفظ آن برای ازدواج کلیشه ای در واقع محدودیتی است برای زن..اینکه چرا یک زن حق ندارد شریک زندگی اش را در شناخت کامل هم از نظر روحی و هم از نظر جنسی برگزیند....تمام این بحث ها به نظرم به این خاطر است که در فرهنگ ما بحث های جنسی بدون آگاهی و صرفا از منظر تابوگونه نگاه می شود...در پایان به نظرم انجام هر گونه عمل جنسی به نوعی بلوغ در شخصیت و همین طور در رابطه نیاز دارد که اگر فردی به ان دست یابد دیگر کلیشه های اجتماعی برایش مهم نخواهد بود...

milad گفت...

be nazar man sex gabl az ezdevaj na tatanha lazm balke elzami ast milad 40 sale motalge

پوریا گفت...

هرچند سخته اما من با نظر یک خانم (یعنی خانم نویسنده) کاملا موافقم. بابا ول کنید این حرفها رو تو رو خدا. مگه مردا باکره می مونن که زنا باکره بمونن؟ اگه قرار به باکرگیه جفتشون وگرنه هیچکدوم. حالا اگه کسی خودش دوست داره باکره بمونه خب بمونه. به ما چه؟ ولی اگه یه دختری دلش نخواست خب چرا باید باکره بمونه؟ اتفاقا دمش گرم که وجود داره تو یه جامعه عقب افتاده مثل ایران اون کاری رو که دوست داره انجام بده. بعدم به کسی که تو زندگیش سکس داره نمی گن هرزه یا لاشی یا بی حیا و ..... اگه زن عیاشی باشی که هر هفته با یه نفر بخوابی ، یا مثلا واسه پول و قدرت با این اون بخوابی، هر جای دنیا که باشی بهت می گن (ببخشید البته) لاشی. اما مگه چند درصد زنا اینطورین؟ ای ول خداییش زنای ایرانیم اگه نبودن ما الان با عربستان سعودی فرقی نداشتیم. مرسی که جیگر دارین

پسر دریا گفت...

موافقم کاملا
بکارت دلیل بر پاکدامنی نیست
به هیچ وجه

reza گفت...

اصلا این بحث بکارت مرد یا زن و ...همه حرفهای بی خودی هستند و همه جنبه ظاهری داره
انسانها دارای غرایضی از جمله شهوت هستند حالا هر مقدار که تونستی اونو از راه مورد پسند جامعه خودت کنترلش کنی ارزش تو به همون مقدار است.
خودداری در برابر شهوات و پاکدامنی به معنای واقعی واقعا سخته ولی هر کس بتونه موق بشه قطعا آدم با شخصیت و با ارزشیه.
و الا با هر فشار غریزی بخواهیم جا بزنیم با حیوانات هیچ فرقی نمی کنیم.

mina گفت...

nazarate bala ro khoondam , fekr mikonam ma ba melale donya ke be in sath az agahy residand ke nojavanan ham har kodam be shakhse nazar va rah o raveshe motafavety az ham daran , faseleye ziady darim . man dar 19 salegy bekaratam ro az dast dadam ,jarahy kardam ezdevaj kardam va alan 1 sal hast ba hamsaram zendegy mikonam , delam mikhast hamsaram fahme khooby az in jaryan dasht ta mifahmid arzeshhaye man hich kodam ghabele enkar nistand .

Sepide گفت...

سلام من با نفس وحكمت بكارت موافق نيستم ولي براي دختران آن را لازم ميدونم و دليل نجابت يه دختره

حسین گفت...

به نظر من بکارت دلیل پاکدامنی است اگر قبول ندارید فرض کنید همسر آینده خود شما باکره نباشد شاید از ترس آبرو ریزی از افشا گری بپرهیزید اما به مرور زمان فشار های عصبی زیادی به شما می آورد که اکثرا منجر به طلاق میگردد در ضمن در مورد خود خانمها نیز اضطراب زیادی ایجاد می کند

maryam گفت...

SALAM . KHAHESH MIKONAM AMIGHAN RO IN JOMLE AZ KHODAVAND FEKR KONID .
MOZDE KASANI KE AZ SHAHAVAT KHISH SABR KONAND
DAR HICH HESAB VA TAGHDIR NAYAD , BALKE AZ HAD BIRON BOVAD .!!!!!!!!!!!!!!

شادی گفت...

لیلا جان می شه اینجوری هم گفت: من حق دارم کنترل بدنم رو خودم در اختیار داشته باشم و برای این کار از دستورات کسی پیروی میکنم که من رو خلق کرده و بهتر از من به صلاح من آگاهه. حالا اگه کسی با قسمت دوم مخالفه اون دیگه یه بحث دیگه است.

مهسا گفت...

باکره، در لغت به معنای دست نخورده‌است و در فرهنگ عامه به شخصی که آمیزش جنسی نکرده باشد گفته می‌شود. برای زنان وجود پرده بکارت را نشانه باکرگی می‌دانند. برای مردان در آفریقا سفتی پوست ختنه‌گاه و آزمون توانایی ادرار از بالای طنابی در یک متری زمین را نشانه باکرگی می‌دانند

mehran گفت...

در اینجا آیا پرده ای هم هست که بکارت مردان را به نمایش بگذارد ؟
من هیچگاه با دختر باکره ازدواج نمیکنم ! چرا ؟
چون دختری که نتونه واسه 2 سانت پرده تصمیم بگیره چطور میتونه تصمیم های بزرگتر بگیره ؟
ضمنآ پرده بکارت نماد حجاب و وقار نجابت و .... نیست ! دختر باکره شاید هزاران بار سکس مقعدی داشته و همچنان باکره .....

solo گفت...

سلام می دونید الان دیگه زمون بعد انقلاب نیست اگه دختر خودشو رها نکنه مریضه یعنی اصلاء مریض میشه یه کم عزیزا فراتر فکر کنن آقایونم تا می تونن خیا نت نکنن با لذت خانوما لذت کنن این بهتره از روی تجربست موفق باشید........امیر 22

shervin گفت...

بانظر مهسا و زهره كاملا موافقم بايد انطور كه مهسا ميگه باشه اصلا چه فرقي بين پسر و يا دختر هست .چرا بايد دخترا باكره باقي بمونند و حتي از سر بد شانسي يا عاشقي بي جا تا اخر عمرشون مجرد بمونند ولي از اين نعمت خدا بي بهره باشند در حالي كه يه پسره كور و كچل لاابالي اجازه همه چي داشته باشه كجاي اين تساوي حقوق زن ومرد است

shervin گفت...

مرسي غزل جون نظرت عاليه شايد باورت نشه ولي كاملا با هات موافقم .اما با اونايي كه ميگن همه مردا موقع ازدواج آفتاب مهتاب نديده مي خوان مخالفم به جرات مي گم من موقع ازدواج اگه با همچين مساله اي روبرو بشم اصلا فكرشم نمي كنم ولي چه كنيم كه با اين عقايد بايد همه كنا ر بياين نه يكي و دوتا...

علی گفت...

دخترها کجاید برای دوستی سالم 09635660251

دم بريده گفت...

خيلی برای من جالبه که این همه آدم که در مورد "باکره" بودن زنها نظر ميدن و مينويسن مشابهش در مورد مردها رو يادشون ميره. فقط دليلش يک فرق فيزيولوژيک نيست به نظر من. دليلش خيلی عميق بودن مردسالاری تو فرهنگ ما و حتی تو فرهنگهای غربيه. وگرنه اگر مفهوم "باکره" فقط کسيه که سکس داشته يا نداشته این کلمه و بحث های مشابه رو رو بايد بشه هم در مورد زنها و هم در مورد مردها به کار برد.

vahid گفت...

be nazare man tu iran che peser o che dokhtar hata mardo zanesh hame kari mikonan va dust daran hishki nafahme ta vejhashun hefz beshe. be nazare man age dokhtari tu orupa ya har jaye dige gable ezdevaj rabeteye jensi dashte va pardasho az dast dade hade agal malume ke ba ki bude va ta che had bude malume ke alan dobare ba un taraf rabete dare ya na. bozorgtarin hosnesh ineke che pesar va che dokhtareshun shojaat ino daran ke be kari ke kardan eteraf konan.
ama maha tu iran hame kari mikonaim be ruye khodemunam nemiarim rabeteye sexi fagat be az dast dadane parde nist taze kheili rahat mishe amalesh kard, dokhtaramun hame kar mikonan joz pare kardane parde pesaramunam ke az una badtar (bala nesbate khanandehaye aziz) bad hame vagti ezdevaj mikonan esrar daran be taraf began gablan hich kari nakardan. hala in vasat parde shode abab gool zadane mardom pesara ham ke khoda ro shokr mikonan ke parde nadaran.
be nazare man bayd ye javi bashe ke hame tu entekhab azad bashan, khodam be dokhtar o pesaraii ke esrar daran gable ezdevaj pak bemunan ehteram mizaram va motagedam una karo dorosti mikonan vali be har hal in kara vagti arzeshe khodesho neshun mide ke hame azadie amal dashte bashan.

ghazal گفت...

salam
kamelan ba naszare vahid movafegham
jalebe bedunin k chand vaght pish az ye pesar sheniddam k pesara faghat vase gol zadae khudeshun be parde dar budane dokhtar esrar mikonan vagar na kamelan moshakhase k ki sex dashte ya na
che mishe kard iunja irane dge

shervin گفت...

با غزل جون و حميد كاملا موافقم

مندي گفت...

بابا درسته ما جهان سوميم ولي مگه صبح تا شب کس بديم پيشرفته ميشيم؟چرا انقدر درگيرين ؟دين ما خيلي هم خوبه وفکر زنهاست نمونه اش همين صيغه مگه خوندنش چه قدر کار داره؟

shervin گفت...

بكارت داشتن يه هديه است به كسي كه مردي كه به او اعلان همسري مي كني

hala گفت...

ولی واقعا تا وقتی بخوایم به این مسائل فکر کنیم به هیچ جا نمی رسیم / به دور و برمون نگاه کنیم بعضی ها تو چه عالمی سیر می کنند و ما تو چه عالمی/

sina گفت...

در ادامه جملات بالا باید بگویم بررسی چنین موضوعاتی بدون در نظر گرفتن همه ابعاد وجود انسان کاری بیهوده است.
انسان در یک پرده خلاصه نمیشه که داشتن ونداشتن اون ملاک ازشگذاری بشه.مهم متوقف نشدن روی این بعد از انسانه و مهم شکل گرفتن شخصیت و اراده برای خویشتن داریه.چه قبل ازدواج چه بعد از آن.زیرا بدنبال لذت رفتن انتها نداره و انسان هم سیر نمیشه.در نتیجه از پیشرفت در ابعاد دیگر زندگی باز میمونه.

mahdi گفت...

kln;lk

mahdi گفت...

salam khedmate shoma khanomaye ghol on dokhtari ke bekarat nadare hade aghal motmaeni ke saret kolah nazashteh va az avale ezdsva taklifeto bahash midoni vali onike miad mige man dokhtaram alaho alam man onioke bekarat nadfare mipasandam inam ye joreshe dige

رضا گفت...

حالم رو به هم زدید با این مطلب بی منطقی که نوشتید. لطفا به واقعیت های "مکانی که درش زندگی میکنید" و اینقدر روشنفکربازی در نیارید!

mona گفت...

age intori bood bedoone bekarat donya miyoomadim

Diapason گفت...

پست خواندني و قابل توجهي بود و از آن بهتر مطالب و نظرات دوستان بود

Diapason گفت...

راستي اين فلوكستين ديگه چيه؟؟

رضا دوبوار گفت...

باید بکارت دختران رو در بطن تولد برداشت : اجبارن و فراگیر . در طول تاریخ ، این تیکه پوست اضافه سردمدار سرکوب جنس زن و در پستو و به زنجیر نگه داشتنشون بوده .