۱۳۸۷ بهمن ۶, یکشنبه

شما لزوما کار اشتباهی نکردید!

یکی از اولین برخوردهایی که موقع اومدن به یکی از کشورهای اروپایی و يا شاید آمریکای شمالی ممکنه کمی اذیت کننده باشه ( حداقل برای من بود تا مدتها و هنوز هم گاهی ناراحتم میکنه)رفتار همکلاسی،همخونه‌ای و دوست خارجیتون باشه که ممکنه روز به روز متفاوت باشه.

ترجمه شخصی من از  چند مورد انگلیسی‌،  چند مورد هلندی‌، دو سه مورد آمریکایی‌ و یک مورد ایتالیایی هست و نمیدونم بقیه مردم اروپایی و آمریکای شمالی چطورن. قصد هیچگونه ارزشگذاری ندارم اگر چه گاهی ازش خاطره خوبی نداشتم.

چیزی که در فرهنگی که ما توش بزرگ شدیم عرف  هست اینه که حتی وقتی خیلی ناراحتیم و حوصله نداریم سعی میکنیم با دیگرانی که باهامون برخورد میکنن با رویی گشاده روبرو  بشیم وتا اونجایی که امکان داره ناراحتیمون رو در برخورد با افراد پنهان کنیم. ولی این دقیقا رفتاری بود که من در این افراد غیر ایرانی که ذکر کردم ندیدم. مثلا بارها شده بود که همخونه انگلیسی  و یا  همکلاس هلندی یک روز با کمال مهربانی  و خوشرویی با من روبرو بشه و روز بعد به سختی حتی جواب سلامم رو بده.  اون اوایل روز من میتونست به کنکاش در رفتارم صرف بشه که مگه من چه کاری کردم که این آدم با من اینطوری برخورد کرد.بعدها، بعد از تجربه‌های متفاوت متوجه شدم که این آدمها بر اساس مود اون روزشون واکنش نشون بدن. اگه کلا یه روز حوصله نداشته باشن  سلام هم بهت نمیکنن و این ربطی به شخص تو نداره بلکه به حال اون روز خودشون داره. بعضیها فردگرایی اینوریها رو دلیل این رفتار میدونن. طرف امروز حال نمیکنه حوصله نداره اینطوره و به این هم فکر نمیکنه که تو حالا ممکنه چی فکر کنی. بعضی‌ها میگن اینها صادق ترن همونطوری که نشون میدن هستن و فیلم بازی نمیکنن. تحلیل افراد بسته به اینکه چطور به این فردگرایی نگاه کنن متفاوته. ولی ممکنه واسه خیلی ها که تازه از ایران اومدن این رفتار خیلی اذیت کننده باشه.

خلاصه اگه از ایران خارج شدید و با یک همچین رفتاری مواجه شدید فکر نکنید تقصیر شماست و یا شما کار اشتباهی کردید بلکه امکان داره اون طرف اون روز حالش گرفته باشه. یا خسته است یا با دوست دختر یا پسرش دعواش شده و یا هر چی دیگه.

اگه دوستای دیگه بقیه جاهای دیگه همچین تحربه ای داشتن خوشحال میشم قسمت کنن.

۴ نظر:

کاوه گفت...

من جند ماهه پیش 10 روز با یه هلندی و یه فیلیپینی بودم. اینطور رفتاری ازشون ندیدم.

سمانه م. گفت...

من ولی با یه سیاه پوست تجربه دارم که خیلی مهربون و مرتبه و اخلاقشم همیشه خیلی خوبه

فرهاد گفت...

جواب سلام ندادن...نامردیه فک کنم

دنیای متفاوت گفت...

من تو تجربه 4 ماهم تو ایتالیا فعلا چنین رفتاری رو اونم نه به این شدت از دو تا از دوست های کامرونیم که سیاه پوستن دیدم. البته اونم در این حد که مثلا خستست یا ناراحته و خودش زنگ زده که حالت رو بپرسه ولی چنان به زور حرف می زنه یا شوخی می کنه که احساس می کنی الان مزاحمی و یادت میره که اون زنگ زده نه تو:))) اما در هر شرایط جواب سلامتو با آغوش باز می دن.
از ایتالیایی ها هم هرازگاهی این رفتار رو دیدم اما چون طرف نسبتا غریبه بوده نمی دونم دلیل این تغییر رفتارش دقیقا چی بوده.