۱۳۸۵ آذر ۸, چهارشنبه

اسلام و حقوق بشر

چند روز پیش یه خانومی تو دانشگامون سخنرانی داشت که گویا اولین زن مسلمونی بود که به مجلس انگلیس راه پیدا کرده بود. اولین جملاتش این بود که اسلام با حقوق بشر منافات نداره. جمله ای که شیرین عبادی هم تو هر جلسه سخنرانی که داره یه بار تکرارش می کنه. حقوق بشر اگر منظور کنوانسیون حقوق بشر باشه که خیلی از قوانین اسلام باهاش در منافاته. من هنوز نفهمیدم این کدوم اسلامه و این کدوم حقوق بشر که اینها می گن با هم مشکلی ندارن. به نظرم اینکه اسلامیست های مدرن خیلی به این قضیه پرو بال میدن و مدام دارن میگردن تو قران و حدیث و سنت که چند تا چیز پیدا کنن و بعدش بگن ببینین قران و اسلام با حقوق بشر مشکل نداره بلکه این تفسیرهایی که ازش شده چهره خشنی ازش نشون میده در اصل یک استراتژی اختراع شده است که تو این گیرو دار نگاه منفی جهانی به اسلام ازش استفاده میشه. ولی آیا واقعا اسلام با حقوق بشر منافات نداره؟

۸ نظر:

مجید گفت...

در واقع وقتی که شیرین عبادی می‌گه که اسلام با حقوق بشر منافات نداره، منظورش این نیست که اون چیزی که الان توی ایران حاکمه عین حقوق بشره. بلکه منظورش اینه که می‌شه حقوق بشر رو پیاده کرد و هنوز هم مخالف اسلام نبود. تکیه حرفش هم بیشتر روی احکام ثانویه است که اگر مثلا فلان کنوانسیون رو بخواهیم پیاده کنیم، کسی که توی اسلام این مسؤولیت بهش داده شده یه حکم ثانویه بده که این کنوانسیون رو اسلامیزه کنه.

BAMI گفت...

AJABBBBBBB NA VAGHEAN MAN BAHASH MOVAFEGHAN CHON ALLAN TOOO IRAN HAME AZ ESLAM BIZARAN CHON HAMIN GHAVANINE SANAVIEEEEE HAME CHIZOO KHARAB KARDE

مهدی گفت...

ای بابا این از اون پرسشها بودها!!!!!!!!!!!! اسلام و حقوق بشر؟ اگه تو منافاتی بین سیاه و سفید نمی بینی، من هم بین این دو تا واژه ی مزبور منافاتی نمی بینم. از طرف دیگه همون احکام اولیه هم اونقدر غیر انسانین که واقعاً جایی واسه ی دفاع از این دین باقی نمی ذارن. وگرنه ما که از خدامون بود این دین واقعاً راهی برای رستگاری بود و دنیا را به جای قشنگتری تبدیل می کرد.

كوشا گفت...

اصلا چه اهمیتی دارد اسلام با حقوق بشر منافات داشته باشد یا نداشته باشد اگر در حاکمیت نباشد! یعنی آیا اگر اسلام یا هر دین دیگری با حقوق بشر منافات نداشت آنوقت اشکال ندارد که آقایان بنام دین حکومت کنند؟

نسیمک گفت...

هم با گیتی موافقم هم با کوشا!

قوی سیاه گفت...

اولا با گیتی و کوشا موافقم...دویوما شیرین عبادی جامعه خودش رو و راه اصلاح جامعه و پیشبردش به جلو رو خوب فهمیده! کمی بیشتر به اینکه چرا شیرین عبادی همه سخنرانیهاش رو با این جمله شروع میکنه فکر کن! مهمه!

نعیم گفت...

سلام جملات که شما نوشته بودید خیلی آ مفید وباارزش بود که من ازش استفاده خوبی کردم امیدوارم که موفق باشید محمد نعیم از افغانستان تشکر

SAMAN گفت...

salam benazare man ba tavajo be inke agar bejaie ehsasi barkhord kardan ba in mozoo kamelan vaghe binane negah kard eslam doroogh mibashad mesle salamane farsi k be iranian khianat kard vali alan behtarin nam borde mishavad ok