۱۳۸۶ آبان ۲۷, یکشنبه

پرچم های انسانی

همیشه یکی از اولین هدفهای تندروهای مذهبی زنانی هستند که بنا بر عقیده اونها تعالیم و دستورات دینی رو به خوبی رعایت نمیکنن. اولین نشونه ای هم که دارن - حداقل در نوع اسلامیش- نوع لباس پوشیدن و ظاهر یک زنه. همیشه اولین اقدام کسایی که میخوان جامعه اسلامی بسازن رفتن به سراغ زنهای جامعه است و با تغییر پوشش زنها نشون بدن که جامعه اسلامی شده. اولین اقدامات جمهوری اسلامی اجباری کردن حجاب اول در اماکن رسمی مثل اداره ها و سازمانهای دولتی بود بعدکم کم کشیده شد به زنهای کوچه و بازار. تجربه بعدی طالبان بود که اجباری کردن پوشیدن برقع اولین گامهاش در جهت هر چه بیشتر اسلامی کردن جامعه بود. این روزها هم مذهبی های افراطی در بصره با حمله به زنهایی که به نظرشون ظاهر اسلامی ندارن همون سیاست رو برای اسلامی کردن جامعه پیش گرفتن.ظاهر زنها- حداقل در کشورهای مسلمان- نشان دهنده میزان مذهبی بودن اون کشوره. تصور کنید که اگر در یک کشور که ادعای اسلامی بودن میکنه زنها حجاب نداشته باشن، چطوری میشه به عالم و آدم نشون داد که ما اسلامی هستیم. پرچم مسلمون بودن آیا غیر از حجاب زنها و پوشش زنها چیز دیگه ای میتونه باشه؟

قضیه رو از یک نگاه دیگه هم میشه دید. در کشورهایی که کشورهای " آزاد" نامیده میشن. وقتی میخوان مقایسه بشن با کشورهای محدود، اولین تصویر، تصویر زنی که لباس س ک سی پوشیده. تاپ ، دامن کوتاه یا بی کینی. اونجا هم گویا پرچم آزاد بودن کشور نوع پوشش زنهای اون کشوره. در هر دو نوع کشورها این زنها هستن که باید بار تعریفی که اون کشور از خودش داره رو به دوش بکشن. در هر دو کشور به زنها، نوع لباسی که باید بپوشن، با تهدید و اجبار و یا غیر مستقیم و با تبلیغات، تحمیل میشه . اونها  همیشه پرچم تفکر و ایدئولوژی حاکم هستن.

۶ نظر:

رضا عظيمي گفت...

می ترسیدم قسمت آخرشو ننویسی و نگاهت یه طرفه باشه.. اما انگار فهیم تر از این حرفایی.
میگن مردها زیاد نمی تونن زن ها رو درک کنن.. در مورد معتقدم راست میگن چون من اصلا نمی فهمم زن ها چطور این همه ظلم و زور رو تحمل می کنند و صدایی ازشون در نمیاد ؟ چطور این همه صبر و تحمل ممکن میشه ؟ تو که زنی میدونی؟

باز کن منم گفت...

1-نگاه خیلی موشکافانه و ظریفی بود. به فکر واداشتتم.
2- فوق لیسانس مبارک. انشاا... همیشه موفق باشی.

گیتی گفت...

متاسفانه ....

کاوه گفت...

تحلیل جالب و درستی بود.

nazi گفت...

ey vay! ke Aseman hameja yek rang ast. agar hata gah anra az poshte shishe siah bebini ya ghermez!!

سارا گفت...

سلام.مرسی از ایمیلت لیلا جون.خوشحالم که همشهری هستیم.چه افتخار خوبی.بله منظورم همون بورس تحصیلیه.متشکرم که جواب می دی.