۱۳۸۶ دی ۷, جمعه

چادر ملی،بدحجابی و ...

این مطلب اخیر فاطمه صادقی به عنوان "چادر ملی در بوته نقد فمینیستی" دوست داشتم. اگرچه واقعا نمیدونم حدت و شدت استفاده از چادر ملی چقدره؟ آیا دخترهایی که چادر نمیزدن حالا به این چادر رو اوردن یا اونهایی که چادری بودن فقط مدل چادرشون رو عوض کردن. که به نظر من اگر مورد دوم باشه پس نمیتونیم بگیم  که اقبال به چادری شدن به دلیل اومدن چادر ملی داره زیاد میشه چون اون گروه به هر حال چادری بودن. یعنی نمیشه مثلا با مصر و مراکش مقایسه کرد که هر روز تعداد دخترهای محجبه داره زیاد میشه. ولی اگه مورد اول باشه و حتی کسایی هم که به چادر تمایلی نداشتن حالا به چادر ملی علاقه پیدا کردن و تعدادشون هم رو به افزایشه به نظر من اونوقت این نگرانی و دغدغه ای که دکتر صادقی اشاره کرده قابل توجهه.

به نظر من قسمت دردناکه قضیه همون نگاه زنها و دخترهای جوون به اینه که هر روز " خواستنی تر" از دیروز باشن. حالا به قول فاطمه صادقی از طریقه " بدحجابی" یا بوسیله " چادر ملی". اینکه این طرح چادر ملی از نظر فرهنگی و امنیت اجتماعی ( استفاده از قوه قهریه) میتونه فرهنگساز باشه به نظر من هم خیلی موضوع مهمیه. اگه همونطور که رضا شاه تونست به زور حجاب رو بر داره و بعد از یکی دو نسل خیلی ها دیگه به حجاب اعتقاد نداشتن اگرچه خیلی ها هم مثل مادربزرگ دکتر صادقی از همه نوع حضور اجتماعی محروم شدن؛ آیا طرح امنیت اجتماعی و تبلیغ چادر ملی میتونه رویه ای بر خلاف اون داشته باشه. که البته این بار هم یک گروه اجتماعی از زنها ضربه اش رو خواهند خورد.

به نظرم از یک منظر دیگه هم میشه به قضیه نگاه کرد که این طرحها همیشه گروههای مختلف زنها رو پیش از پیش در مقابل هم قرار میده وبه ضد هم تبدیل میکنه. نوع رفتار پلیس های زن که چادر سرمیکنن به تمام زنهای چادری تعمیم داده میشه و خواه ناخواه افراد "بد حجاب"! از زنهای چادری متنفر میشن. در مقابل زنهای چادری و یا کسایی که نوع پوشش سنتی تری دارن زنهای "بدحجاب" رقیب بالقوه ای میدونن که میتونن دل شوهراشون رو ببرن. در نتیجه زنها در برابر هم و علیه هم میشن. 

البته واضح که مردها از هیچ کدوم از این مشکلات ضرری نمیبینن. چون هر دو در جهت توجه به نیازهای جنسی اونهاست. گویا زنهای هر دو گروه در رقابت برای بیشتر جذاب بودن و بیرون انداختن رقیبن. که به نظر من دردناکتریم بخش ماجرا همینه. زنها بر علیه هم فقط به خاطر به دست آوردن یک مرد و یا نگهداشتن یک مرد.

هیچ نظری موجود نیست: