۱۳۸۶ بهمن ۱۲, جمعه

گزارش شکاف جنسیتی

مدتی پیش مجمع جهانی اقتصاد، گزارشی از شکاف جنسیتی در کشورهای مختلف منتشر کرد که البته ایران هم شامل شده.

براساس این گزارش، ایران  بین 128 کشور جهان در مکان  صد و هجدهم قرار گرفته  که نسبت به سال گذشته 10 پله تنزل داشته .


در زمینه نرخ مشارکت اقتصادی زنان، ایران رتبه صدو بیست و سوم و در زمینه بهداشت و سلامت رتبه 58 را داشته که بهترین رتبه ایران محسوب می‌شه. به نظر من هم انصافا در زمینه بهداشتی ایران خوب عمل کرده.


این گزارش نرخ بیکاری زنان در ایران  را 20 درصد اعلام کرده  در حالیکه این نرخ بیکاری بین مردها حدود 10 درصده. طبق این گزارش چند همسری در ایران رواج دارد و این کشور در زمینه قوانین ضد خشونت زنان وضعیت رضایت بخشی ندارد.


 متوسط سن ازدواج دختران در ایران 22 سال  و متوسط نرخ باروری  هر زن 2.10 هست.



 ازبین کشورهای خاورمیانه، ترکیه، عربستان سعودی، عمان و یمن وضعیت بدتری نسبت به ایران دارن. ترکیه  با 16 رتبه و عربستان سعودی با 10 پله تنزل نسبت به سال 2006 به ترتیب در مکانهای 121 و 124 جدول رده بندی جهانی شکاف جنسیتی قرار گرفتند. این آمار از ترکیه برای من خیلی جالب بود، چون همیشه این تصور وجود داره که چون ترکیه دولت سکولار داره در نتیجه وضعیت زنها اونجا بهتره که این گزارش خلاف اون رو نشون می‌ده. یمن هم آخرین کشور جدوله.

معیارهایی که تو این گزارش برای سنجش شکاف جنسیتی در نظر گرفته شده  اینها هستند: میزان دسترسی افراد به منابع  و فرصتها، میزان دسترسی زنان و مردان به نیازهای ابتدایی مانند بهداشت، آموزش، مشارکت اقتصادی و توانمندی سیاسی و در آخر میزان دستیابی زنان هر کشور به برابری جنسیتی .


۴ نظر:

محمد جواد شکری گفت...

بنظر گزارششون منصفانه است

كاوه گفت...

آمار جالبي بود. به نظر درست مي رسه.

gilanar گفت...

سلام. این قضیه خیلی جالبه لیلا جون. ولی واقعیت اینه تا خود زنا نخوان هیچ جای دنیا اوضاعشون تغییری نمی کنه.

فوآد شبانی گفت...

فاجعه!
فقط همین!
فوآد فمینیست
(قلب مطمئن)