۱۳۸۷ تیر ۲۱, جمعه

بچه‌های امروز هم خروس زری پیرهن پری دارن؟

دیروز با دوستی یاد فیلم‌های و قصه‌هایی که در دوران بچگیمون برای کودکان ساخته میشد و با اشتیاق برای دیدنشون به سینما میرفتیم افتادیم و یا ذوق می‌کردیم که یه سر بریم کانون پرورش فکری و نوار قصه‌هامون رو بخریم، افتادم..

به طور خاص یاد ترانه‌های فیلم گلنار و بعد از اون بحث کشیده شد به نوارهای کاست بچه ها مثل علیمردان خان و خروس زری و پیرن پری. حالا از حس‌های نوستالژیک که بگذریم به این فکر میکردم که اون اوایل انقلاب و حتی دهه 60 بعضی‌ها با یه عشق خاصی این داستان‌ها رو برای بچه‌های نسل ما ساختن که ماندگار شد.

فکر می‌کنم اون زمان به این دلیل که هنوز بعضی از تفکرات انقلابی رو بعضی‌ها داشتن و واقعا یه سری آرمان‌های انسانی داشتن که براشون مهم بود. تونستن این کارها رو بسازن و موفق باشن.

نمی‌دونم الان وضع سینمای کودکان و یا نوارهای کاست قصه‌های بچه‌ها چطورین. ولی امیدوارم طوری باشه که حتی وقتی توی 30 سالگی هم اونها رو گوش میدن یادشون بیاد که بعضی از ارزشهای دوست داشتنی زندگیشون رو از همین ترانه‌ها و داستان‌ها گرفتن.

پ.ن فایل صوتی خروس زری پیرهن پری از اینجا دانلود کنید.




۹ نظر:

کاوه گفت...

چقدر هم قشنگ بودن.

حالا برای دخترم می خونم.

ماتیلدا گفت...

سلام
نمی دونم چرا هرچیزی تو اون دوره زمونه طعم و بوی خاص خودشو داشت.چیزی که الان گس شده و خیلی ها در به در دنبال یه تیکه از اون حال و هوای بچگیشون میگردن.نمی دونم رو حساب حال و هوای بچگی میشه گذاشت اینو یا حال و هوای اون دوران که همه چیز یه جورایی کم و مغتنم بود.دو تا کانال تلویزیون هر کانال دو نوبت یک ساعته برنامه کودک...یا همین نوار و قصه ها و مخصوصا فیلم و نوار قصه ی شهر موشها که جداااا هنوز طعمش زیر دندونمه.

saye گفت...

سلام
با مادام بواري به روزم.

محمد گفت...

يادش بخير ... . 6 سالم بود كه بابام كاست خروس زري رو برام خريد . يادم نميره . هميشه شعرش تو گوشمه . خيلي شيرين بود.

افسانه گفت...

سلام، هنوز جمله‌اي خروس زري و گربه رو من و خواهرم،نسيم، با هم مي‌خونيم و مامانم با ما ادامه مي‌ده، اون موقعها من 5-6 ساله بودم، الان 28 سالمه، احساس غريبي دارم كه نوشته‌هاي هم سن و سالهام رو درباره يه خاطره مشترك خوندم، انگار فقط من اين نوار رو داشتم! روزگار قشنگي بود، همه چيز ساده، بچه‌هاي امروز اون دنياي قشنگ رو دارن؟

نیلو گفت...

بازم هم ما بچه های قدیمی که حداقل این نوارها بود که باهاش حال کنیم بچه های حالا که بنده خداها هیچ چیزی بدرد بوخوری ندارند که باهاش حال کنند

liela گفت...

momkeneh baram beferestid? man natonestam danlowd konam. age beshe khaleh soskeh hamid ameli ro ham behem bedid mamnon misham.
لیلا: راستش من به جز این لینکی که گذاشتم اینجا برای دانلود لینک دیگه ای بلد نیستم. ولی شاید بتونید به کمک ف ی ل تر ش ک ن توتیوب رو باز کنید اگر ف ی ل ت ره

کامران گفت...

یاد قدیما بخیر
با یه نوار کاست قصه ویه ضبط کوچولو که دکمهء پلیشم همیشه گیر میکرد 2 ساعت میخ میشدیم.

سپیده گفت...

یادش بخیر ما چه بچگی خوبی داشتیم من 4و5 سالم بود که خروس زری رو گوش می دادم هنوز صداش تو گوشمه همیشه با مامانم گوشش می کردیم من الان 28 سالمه چند روز پیش مامانم گفت اگه تونستی فایل خروس زری رو دانلود کن.آخه میخواد واسه پسر خواهرم که الان 5 سالشه شعراشو بخونه بعضیاشم خودش حفظه بازم به مامانای قدیم واقعاً که همه ارزشا از بین رفته