۱۳۸۶ فروردین ۳, جمعه

تغییر مردانگی در ایران

یه پدیده ای داره توی تهران اتفاق میفته که بر خلاف انتظارم حداقل تو لندن خیلی بهش بر نخوردم. اونم " زنانه تر" شدن ظاهر پسرهای ایرونی. منظورم از زنانه ظاهری که ما عادت داریم بیشتر زنها رو تو اون قالب ببینیم. مثل ابروهای باریک شده، ارایش ها غلیظ صورت و پوشیدن لباسهای تنگ که تو ایران به بدن نما معروفن. اینکه توی تهران هر روز تعداد بیشتری پسرهایی رو که ابروهاشون رو اگه خیلی باریک نکردن ولی تمیز کردن و یا یه سایه ملایم پشت چششون کشیدن پدیده ای که این روزها- حداقل تا 6 ماه پیش که من تو تهران بودم-  خیلی ها باهاش برخورد کردن. من خودم بارها تو خیابون پسرهایی که ابروهاشون باریک تر از من بوده و سایه های خوش رنگی پشت چشاشون کشیده بودم بارها دیدم. میتونم بگم خیلی هاشون توی تقسیم بندی که توی ایران از گی میشه نمیگنجن. چون من از نزدیک پسرهایی رو دیدم که از نظر س . ک.سوالیته کاملا هترو بودن ولی ابروهاشون بر میداشتن و بلوزهای تنگ چسبون و همینطور شلوارهای کوتاه می پوشیدن. اونقدر که تو تهران من شاهد ارایشهای مختلف مو بین پسرها بودم اینجا ندیدم. نمیدونم ایا میتونه به این ربط داشته باشه که دخترهای ایرونی این روزها پسرهایی با ظاهر دخترونه رو بیشتر میپسندن؟ بر عکس اینجا که گویا هرچی بدن عضلانی تر و مردونه تر داشته باشی از نظر دخترها س.ک. سی تری. ایا این ربط داره به اینکه تو ایران دخترها دیگه از پسرهایی که خیلی میخوان مردونه به نظر بیان و شاید اونها رو یاد بازیگرهای فیلم فارسی های قدیم و یا به عبارت امروزی جواد و خز میندازه دیگه خوششون نمیاد. یا اینکه خود پسرها فکر میکنن به چهره "زنانه" نزدیکتر شدن بهتر و جذابتره. یعنی تقاضاست که باعث تغییر شده و یا عرضه است که تقاضای جدیدی به وجود اورده. به نظرم این نشون میده معنای مردانگی و مردانه بودن توی ایران بر خلاف تمام مخالفتهای فرهنگی داره بوجود میاد. به نظرم موضوع مهمی برای فکر کردن که اینکه فقط دخترامون عوض نمیشن بلکه توی یک جامعه کاملا پدرسالار تغییراتی رو میبینی که توی غرب شاید به اون اندازه شاهدش نیستی. موضوع خیلی جالبی برای تحقیق البته یه خرده تابو تو ایران.

مرتبط:

امان از این پسرهای مکش مرگ ما ...

عصر مردان، عصر شیران (سماور) یاد باد

۵۱ نظر:

bamdad گفت...

اینجا دیگر سرزمین آریوبرزن و سهراب و رستم و بابک خرمدین و الخ ، نیست یا حداقل کسی اهمیتی به آن مردانگی های مد نظر شما نمی دهد ، التقاطی شده است هفت بیجار ، همه آن پارامترهایی که سابق براین ارزش و ملاک محسوب میشد ، واژگون و تبدیل به ضد ارزش گردیده است ، بسیار جای دریغ و افسوس دارد که اینان از باغ تمدن تنها شیفته چند گل و گیاه دلربا اما هرز و بی ریشه شده اند . این از مشخصات و علائم جامعه ای است که در حال افول و زوال است . متاسفانه !!!!

سیدعلی گفت...

من در مورد این نکته با شما موافقم. مردانه گشتن ان طوری که میل خیلی از مردها است، دیگر چندان باب میل خانم ها نیست. البته این فقط در بخش هایی از جامعه مثل تهران (ان هم مناطقی) صادق است. جامعه ایران بخش ها و لایه های مختلفی دارد.

آتوسا گفت...

مردی که به فکر این باشه که خانم ها چی می پسندن و حاضر بشه به شکل دلقک در بیاد مرده؟
این پدیده فقط مربوط به تهران نیست باید برید اصفهان رو ببینید.

احسان اخباری گفت...

موضوع احتمالن ساده تر از این حرفا باشه. این دوتا پسر خواننده لوس آنجلسی، کامران و هومن، با اون قیافه تیتیش مامانیشون به نظرم نقش عمده ای در این تغییر ظاهر دارن. شنیده‌ام که دخترهای نوجوون کشته مرده این دوتا هستن. پس عجیب نیست در جامعه‌ای که رفتار توده‌وار هنوز توش شایع هست، اکثر جوونکها هم برن دنبال کپی کردن تیپ تیتیش مامانی اونها.
البته تمایل و تظاهر به ماسکولین (مردانه؟) نمایی بین جوونای ایرانی هیچ وقت به اندازه‌ای که برای پسرهای امریکایی مهم است نبوده.

داریوش گفت...

چنین مردانی که البته زیاد مرد نیستن! تقاضایی در حد و حدود خودشون دارن . یعنی دخترهای هم که جذب اونها میشن همچین هم تفاوتی از نظر اجتماعی و شخصیتی با پسر نداره .

يلدا ايراني گفت...

مطلبي درباره اين مطلبت نوشتم: http://aassi.blogspot.com/2007/03/blog-post_24.html

هومن گفت...

آیا همین مطلب در مورد دخترهایی که توی خیابون دست هم رو می گیرند صادق نیست!؟ آیا می شه این درصد بالای دخترها رو هم همجنس باز دونس؟

لیلی گفت...

این خانم نازلی (سبیل طلا ) با اون همه ادعا ببین از چه واژه ها و کلمات زیبایی !!! برای اظهار نظر استفاده فرموده اند . چه کسانی مدعی حقوق بشر هستند !

تاجیک گفت...

مطلب باحالي بود.دستتون درد نكنه

اخراجیها گفت...

به اخراجيها سربزنيد

arefe گفت...

عید تو هم مبارک خوبیی؟:)
آره آخه کانال 3 فرزاد حسنی و احسان خواجه امیری اومده بودن یک موهایی آلاگارسون کرده بودن وقیافه هایی درست کرده بودن که نگو:))

پاپتی گفت...

والاه!! حالا دیگه هر پاپتی از پشت کوه اومده ای خودشو خوشگل میکنه و کلی کرم و پودر میزنه که صورت آفتاب سوخته ی دهاتیش معلوم نشه!!

نسیمک گفت...

من هم با این قضیه که پس زمینه ذهن ها خالیه و به این خاطر افراد برای جلب توجه کردن مجبورن ظاهرشون رو جینگیل و جینگول درست کنن تا افراد به طرفشون جذب بشن، مواففقم و در جواب این سوال که حالا چرا از ظاهر دختونه برای جلب توجه کردن استفاده میکنن، باید بگم که شاید به این خاطر که لباس و آرایش دخترونه جای مانور بیشتری برای تغییر و درآوردن مدل های مختلف داره!

مهدی گفت...

اینهمه آخرشه دیگه!

ناز پسر قرن گفت...

به خانوم ليلي( شماره 13 ) ميشه بگيد سيبيل طلا در چه زمينه اي چه ادعايي داره؟
و يه سوال: ايا تاحالا چيزي ازاش خوندي؟

reza karimian گفت...

اول بگم من نه کونی ام نه اینکه زیر ابرو بر می دارم بر عکس کلی هم هیکل درشت و زمخت مردونه دارم ولی اخه بابا یه کسی چه مربوطه من نمی فهمم مگه طرز ارایش و لباس پشیدن و تبعیت از مد یه چیز کاملن شخصی نیست؟ هیچ کس قیم کس دیگه ای نست که بخواد تعیین کنه که چه ارایشی باید داشت...

مهیار هادی زاده گفت...

آره. به نکته جالبی اشاره کردی. این قیافه ها و به ویژه آرایش های زنانه خیلی وقته که بین پسر های جوون رواج پیدا کرده. مثلا دو تا از دوستان خودم قبل از عیدزیر ابروهاشون رو برداشته بودند. واسه من خیلی عجیب بود ولی اونا دلایل خودشون رو داشتند.

ارمغان گفت...

gamoonam taghaza in nist :d

م.جوادغریبی گفت...

باسلام
همگان متواترا"ومکرارا"درحال تصحیف واستحاله -رفرم-هستند
فعلا
کامیاب باشید

رضا گفت...

جامعه ما در حال گذاره و حالا این بچه ها گیج از همه جا بدنبال مدرن بودن تو این محدودیت ها, مدرن بودن از ادمای کجا میارن ؟ میشن همینا

نیما دارابی گفت...

به نظر من این طور نیست. در اروپا رنگ کردن مو و برداشتن ابرو در پسرها به طور آشکار رایج تره. حالا از این بگذریم. مگر اشکالی داره؟

Neo گفت...

اینکه ظاهر زانانه دخترکش باشه چیزه جدیدی نیست. کافیه به گروه های Glam Rock دهه 70و 80 یه نگاهی بندازی تا متوجه منظور من بشید.

ماندانا گفت...

تغيير ظاهري كه در پسران ايراني بوجود آمده مختص به تهران نيست. چند روز پيش در كرمان هم شاهد آن بودم. اين تغيير بطور اخص در طبقات ضعيفتر جامعه فرم بيشتري را بخود گرفته. متاسفانه مفاهيم صحيح نمودهاي ظاهري در ايران تغيير كرده و رفته رفته بيمار بودن جوامع ايراني در كشور بشكل هاي مختلف ظهور ميكند. ربط تغييرات نابهنجار ظاهري با مدرنيته و يا ازادي هاي فردي بهانه اي سادلوحانه اي است كه ميشود با آن بر روي مشكلات جدي رفتاري جامعه سرپوش گذاشت. جوان دهه 60 با خشونت سركوب شد جوان دهه 80 با رواج نمادهاي ظاهري عجيب گمراه ميشود.

همه ما آدمها يك نفر بيشتر نيستيم!-برديا گوران گفت...

اين دوران هم سپري مي شه...
هر دو تاشه... دختران خواهان اين تيپ قيافه ها هستند و پسران هم دوست دارند كه اين گونه خودشان را عرضه كنند. كه البته اين ها حكايت از عامل اصلي داره كه اون فرهنگ و نبود آموزش بيولوژيكي درست در اين زمينه در سطح نظام آموزشي كشور مي باشد...
شاگرد و آموزگار هم باشيم در هشياري

پیام گفت...

جل الخالق! پس خوشبحال قزوینی ها که فکر کنم همین روزها مهاجرت به تهرون رو آغاز کنند!

ss گفت...

بالام جان
شوما خودتو ناراحت نکن
ما که استقبال میکنیم

شهاب شهسواری علویجه گفت...

تصور کنم دلیلی دارد. آن هم این است که در ایران برای زنان پر از فرصت‌های ویژه و اضافی‌ست. در حالی‌که امکان بهره‌بردن از امکانات مردها را دارند، بسیاری فرصت‌ها و امکانات را هم به طور ویژه در اختیار زنان قرار داده‌اند. بنابراین این میل نا‌خودآگاه پدید می‌آید که کاش من هم یک زن بودم!

سامان گفت...

من فکر کنم خيلي ساده، جلب توجه و متفاوت بودن و دنبال مد روز بودن جواب اين سوال (اگه اصلاً سوالي وجود داشته باشه) هستش. دخترها و پسرها تو جامعه‌ي متوسط امروز ايران هيچ ابزاري به جز صورت و لباسشون براي ابراز وجود ندارن. دارن؟

ramin گفت...

I think it is a bit one sided,if you talk about london then you'd better walk around places lke camden town and perhaps you have seen how even guys wear make up,what we sometimes forget is in Europe we call them normal whereas in Iran they call them abnoraml and i think it is not statistically right to say that there was more guys in tehran for example than london who were doi'in too much, in terms of make up, with their face.

حمید گفت...

فکر میکنم این تقاضاست که باعث اینگونه عرضه شده!

عماد گفت...

سلام، با عرض پوزش فروان، فکر میکنم تا حدودی غلو کردید. لباسهای تنگ تقریبا از 3-4سال پیش مد شدند و الان زیاد هم مورد اقبال نیستند و سایه ی پشت چشم در پسرهای ایرانی اصلا رایج نیست. هیکل عضلانی هنوز محبوبیت خودش رو داره (البته نه هیکل بدنسازی شده ی هورمونی)
من حدود 25 سال هست که در شهرک غرب زندگی میکنم و زیاد مواجه با اینهایی که فرمودید نشدم، البته... من ساعت 8 صبح از خونه میرم بیرون و ساعت 8 شب برمی گردم، ولی باز هم فکر می کنم گزارشتان چندان مطابق با واقعیت نیست.

وحيد گفت...

تميز كردن صورت و بدن نشانه احترام فرد به خودش و ديگران هست. خوشبختانه جوونا ( چه دختر و چه پسر ) زيبا بودن رو در قالب هاي مذهبي و اعتقادي نميريزن و الان خيلي ها با هر مسلك و عقيده اي به ظاهرشون اهميت ميدن. فكر كنم اين نشانه اي از ريشه هاي قوي اومانيسم تو جامعه جوون ايران است.

کامران گفت...

سلام.عرض میکنم خدمتتون که این کارا مال بچه های بی خیال بالای شهره که از سیری شکم کونشون مست شده.اگه مثل من مجبور بودن واسه شرمنده نبودن پیش مامان و خونوادشون سگدو بزنن مطمئنا حواسشون به این نبود که به خودشون پنکک گریم بمالن.خاک بر سر این مملکت که تضاد طبقاتی داره توش بیداد میکنه.یکی از بی پولی وسایلش تو خیابونه و یکی تو فکر اینه که کدوم تفریح بهش لذت بیشتری میده.از همه بیشتر واسه خودم متاسفم که تا حالا نتونستم توی این جماعت پولی به هم بزنم و یه زندگی راحت داشته باشم.

محمد گفت...

به نظر من تقاضا است.یعنی تجربه شخصی ام این رو می گه.

رضا گفت...

کاملا این موضوع قابل بررسیست.کافیه قهرمانان و شخصیتهای مخبوب فیلم های ایرانی دهه 40 و 50 مثه بهروز وثوقی ملک مطیعی و بیک ایمانوردی رو با مخمد رضا گلزار و پزمان بازغی و بهرام رادان دهه هشتاد مقایسه کنید و ببینید که پرسونای مردانگی چطور به سمت زنانگی پیش روی کرده.

VAMPIRE گفت...

بابا جون اگه درد مملکت ما اینه که پس یعنی مشکلی نداریم اگرم نیست که صحبت نداره ....... این چیزا هم شخصیه دیگه یه صفحه از وب رو حروم کردی که چی بشه آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

asa گفت...

salam!mozoo marboot be Rostamha vo ina nist!
masale ine ke zanhaye ma dige az pesarhayi ke adahaye mardoone dar miarano be bahooneye mard boodan gholdor baazishoon gol mikone khaste shodan.
laAghal man 1i ke injooriam

ali گفت...

خیلی اغراق کرده اید اما دیدگاه جالبی بود

haj agha گفت...

نگاه کنید اینها همه ابنه ای هستند من با این همه ریش و پشم روزی n تا .... میکنم

علي گفت...

درود.
پيام ها بسيار نظرم را جلب كردند.هيچ كس به بن مسئله توجهي نكرده.وارونگي ارزشها در جامعه شناسي امر عجيب و ناشناخته اي نيست.ضمنا يكي از جلوه هاي هويت فرهنگي اسكيزوفرنيك در عمل همين است.برزخ فرهنگي شاخ و دم ندارد.اگر به اينجا نمي رسيديم جاي تعجب بسيار بود.كنون نيز با سرزنش و كنايه زدن چيزي حل نخواهد شد.
پايدار باشيد

سلام گفت...

این طبیعت گردونه مقدر است که هر امکانی در آن به اوج میرسد و ناگهان واژگون میشود..این مسایل از لحاظ روانشناسی بارها بحث شده و ربط کمتری به مسایل جنسیتی دارد دخترها هم به مردانه پوشیدن روی آوردهاند روزی آنها در نقطه ای به هم میرسند لحظه ای که دنیا میمیرد...!!!!!!!!!!من در هر جمله ام یک دنیا معنی آوردم بیشتر در آ« تعمق کنید این رازی است که در نامگذاری ایمیلم هم نهان است

xآقای گفت...

مزخرف

ebrahim hashemi گفت...

باید انها را در یک دیگ اب جوش گذاشت و وقتی بخته شدن انها را با ساتور تکه تکه کرد وجلوی سگ گذاشت من از بسر و دخترهای فاسد متنفرم متنفرم متنفرم متنفرم ........................... با تشکر از دوست عزیزم ابراهیم هاشمی بیست ساله از شیراز

بيتا گفت...

سلام .بهتر نيست هركس سرش به كار خودش باشه و كاري به كار ديگران نداشته باشيم.هركس ازاد اون طوري زندگي كنه كه دوست داره و لباس پوشيدن يا زير ابرو برداشتن 1پسر مو مش 1پسر ماتوي كوتاه وتنگ 1دختر و...........به كسي جز خود آن شخص مربوط نيست. پس كمتر فضولي همديگه رو بكنيد

sama گفت...

khdfjsdufkj

Aryan گفت...

bayad bebinam

امیر گی تبریزی گفت...

به نظر من هر همجنسبازی و هر گی خاصیته مردانگی ویا زنانگی خود را کاملا حفظ کند و هیچگونه تغییری در جنسیت خود ندهد

سیاوش گفت...

جواب شماره ی شصت وشش که با تیتر بازم ایرانی نوشته شده بهترین جوابی هست که میشه به نویسنده ی این مطلب داد.من به این جواب اضافه میکنم که یادمون نره ما باید به عقاید وظاهر دیگران ولو اگر مطابق میل ما نباشد احترام بذاریم .تنها انسانهای عوام که تعدادشون هم در ایران کم نیست هستند که انسانها را بنا به ظاهرشون نحلیل میکنند.

zahra گفت...

سلام الان ابان87..به نظر من هر تیپی که باعث گناه ومعصیت نشود هیچ اشکالی ندارد که این مرز برای خانمها یه کم پیچیده تراست واما خدایش زیر ابروبرداشتن پسرها عمرن ربطی به بی دین شدن یا بی هویت شدن نداره بابا در بیارین کله زیر برف راولی از این مو سیخ کردنشون متنفرم ای کاش میشد یه اینه باچشم جان بهشون هدیه بدم و اما شماره39با جمله مشتی محکم....معلومه همه چیزرو قاطی کرده از این جملش خیلی ناراحت شدم ود رپایان خوشحال میشم اگه شماره 75نظرش را در مورد نظر من بگه.
درهیاهوی روزگار گم نشویم که جاویدان نخواهد بود

حميد گفت...

آخه يكي نيست به اينا بگه الاغ ها گي يه مريضه نه يه آدم معمولي به جاي اينكه درمانش كنيد ميگيريد اعدامش مي كنيد
چي كار ميشه كرد اينم يه نوع حقوق بشره ايرانيه

روباه سرخ گفت...

اولا گی بودن نه مریضیه و نه آدم معمولی بودن .گی بودن در حال حاضر جامعه ما بهترین وجه ممکنیه که میشه یه پسر و یا یه مرد خواهان این عمل داشته باشه.بنظر من زیبایی بهر صورت ممکن باید هویدا بشه مگر نه اینکه:ان الله جمیل و یحب جمال.پس غیرت و تعصب برتون نداره و به زندگی خصوصی افراد کاری نداشته باشید.در مورد نظر 78 هم کاملا موافقم.هر کی نمیتونه تحمل کنه بره ویزای بهشت بگیره که ما سوار قطار جهنم بدون شما املها خیلی هم راحت تریم.