۱۳۸۶ دی ۳۰, یکشنبه

گروههای سیاسی و مسئله زنان

نیما، در مطلبی برای سایت میدان، یه مرور تاریخی داشته روی روند اجباری شدن حجاب. خلاصه ای از مطالب روزنامه های زمستون سال 57 رو که کم کم زمزمه های حجاب اجباری شروع شده بود رو اورده. نکته جالب این مقاله که خود نیما هم روش تاکید داشته نوع برخورد سکولارها با قضیه هست. مثل تمام برهه های تاریخی مهم توی کشور توقرن بیستم، همیشه مسئله زنان، مسئله مهمی نیستند. بلکه همیشه  باید بعد از به سامان رسیدن بقیه مسائل اقتصادی ، سیاسی و ... بهش پرداخته بشه.

همه از زنها میخوان که حالا به خاطر اینکه بهانه به دست دشمن نیفته! از خواسته هاشون صرفنظر کنن تا یک موقع مناسبی! که البته هیچوقت نمیرسه. خیلی از زنها همونوقت شهامت به خرج دادند و اعتراض کردند. ولی طبق نوشته نیما بودند کسایی هم مثل سیمین دانشور که خودش یک زنه، برمی گرده میگه:

"ما هر وقت توانستیم این خانه ویران را آباد کنیم اقتصادش را سرو سامان دهیم کشاورزیش را به جائی برسانیم حکومت عدل و آزادی را برقرار سازیم هر وقت تمامی مردم این سرزمین سیر و پوشیده و دارای سقفی امن بر بالای سرشان شدند و از آموزش و پرورش و بهداشت همگانی بهره مند گردیدند می توانیم به سراغ مسائل فرعی و فقهی برویم می توانیم سر فرصت و با خیال آسوده و در خانه ای از پای بست محکم بنشینیم و به سر و وضع زنان بپردازیم. (کیهان 19 اسفند 57 شماره 10657  صفحه 6) " ( به نقل از مقاله نیما)

البته آقایون عضو نهضت آزادی که اون زمان درمسند قدرت بودند بنا بر مقاله نیما هیچ قدمی در جهت جلوگیری از حجاب اجباری برنداشتند. یادمه برای کار پایان نامه ام به یه مصاحبه از مینو مرتاضی برخورد کردم که گفته بود مهندس بازرگان نگاهش به مسئله زنان سنتی بود. یعنی خیلی فرقی نمیکنه که کی در مسند قدرت باشه ظاهرا.  وقتی بحث اولویتها پیش میاد، همه گروههای سیاسی اولویتی برای مسائل زنان نمی بینند. اگر چه همیشه خوب که این نیروی عظیم انسانی زمانی که اونها احتیاج دارن به عرصه بیاد.

من فکر کنم این روزها، کسایی که تو جنبش زنان فعالیت میکنن این رو خوب میدونن. واسه همین نمیذارن تاریخ یه بار دیگه تکرار بشه.

۲ نظر:

كاوه گفت...

مطلبي كه از روزنامه كيهان 19 اسفن نقل قول شده بود، بسيار جالب بود.

بهداد گفت...

با درود به شما عزیز آگاه و روشنفکر ،

نخسین زن دریا نورد ایرانی که حدود 484 سال پیش از میلاد فرمان دریا سالاری خویش را از خشایار شاه هخامنشی دریافت کرد خانمی بود به نام آرتمیس. وی اولین بانویی بود که در تاریخ دریانوردی جهان در جایگاه فرماندهی دریایی قرار گرفت .

راستش وقتی مطالب شما رو خوندم ، نمی دونم چرا دوست داشتم این مطلب رو براتون بنویسم . به هر حال به امید آنکه خداوند یارو یاور ایران و ایرانیان باشد .