۱۳۸۶ دی ۲۴, دوشنبه

دوستی فروغ مردانه بود

بی بی سی مصاحبه ای چاپ کرده با آیدین آغداشلو که به نظرم یکی از مردانه ترین نظراتیه که تا حالا درباره فروغ خوندم.آغداشلو درباره شیوه دوستی فروغ میگه:
"در دوستی تقریبا سنگ تمام می گذاشت و در مجموع همه خصلت های مردانه دوستی بین دو مرد را داشت. در واقع عنصر زنانه اش را به دوستی تحمیل نمی کرد." یعنی چی؟ یعنی نوع دوستی فروغ به این مفتخر است که زنانه نیست و مردانه است. اصلا شیوه زنانه چگونه است که بد است ولی شیوه مردانه خوب؟

"نه از آن سوءاستفاده می کرد و نه اجازه می داد این عنصر باعث تضعیف دوستی اش شود." پس دوستی زنانه باعث تضعیف دوستی میشود در حالیکه دوستی مردانه باعث قوت یک دوستی؟
"درعین حال طبیعتا زن مردانه ای نبود. یعنی عنصر زنانه اش را با وجود این که به دوستی اش تحمیل نمی کرد ولی در تمام حرکاتش این خصوصیت متبلور بود. مخفی و پنهانش هم نمی کرد" منظوراز تبلور عنصر زنانه چیه؟ یعنی در عین حال فروغ س ک سی هم بود ولی چون ما روشنفکریم و ظاهرا از دید جنسی به قضیه نگاه نمیکنیم میگیم زنانه بود. اینجا زنانگی خوب است اگر چه برای دوستی مضر است. زنانگی اصلا تعریفش چیست؟ یعنی فروغ خوب قرو غمزه میومد و عشوه گری میکرد؟
آیدین آغداشلو از روشنفکران به نام این مملکت است که باز هم در ته زمینه ذهنش نگاهش مرد مدارانه اش را میشود دید. این نوع صحبت کردن درباره فروغ فقط نشان از دیدگاهی است که فروغ سعی کرد باهاش مقابله کنه. نمیدونم اگه فروغ همچین تعریفی رو از خودش میشنید چه حسی بهش دست میداد.

۵ نظر:

maziar گفت...

این هم نظری بود.

محمد گفت...

فردا 26 دی هست و روزی که شاه از ایران رفت
به هر حال همیشه گفتن
دیو چو بیرون رود " فرشته " در آید
البته نمی دونم چرا ایندفعه به جا "فرشته " "لیلا" در آمد
به هر حال تولدت مبارک

Farbud گفت...

نه، مساله‌ی این توضیحاتی که شما دادی نیست. ببین، ما یک سری خصوصیات مردونه داریم، یک سری زنونه. توی این‌جا، یا کلاً هرجایی که دخترها و پسرها جدا جدا رشد می‌کنن و شخصیت اخلاقیشون شکل می‌گیره،‌ یه ایرادی وجود داره که فرضاً اسمش رو می‌ذاریم تک‌جنسی بودن آدم‌ها. به این معنی که پسرها صرفاً پسر و دخترها هم صرفاً دختر می‌شن. به نظر من هم این یک جور تعریفه که بگی فلانی -چه دختر، چه پسر- از جنسیت خودش فاصله گرفته بود و صرفاً مال اون جنس نبود. منظور آغداشلو هم دقیقاً همینه. و البته ممکنه به هیچ‌کدوم از اینایی که گفتم اعتقادی نداشته باشی...

parastoo گفت...

be nazaram harfe Farbud ta'ammol-barangiz-e.

ذهن سیال گفت...

به نظر من هم خیلی بد گفته بود...